جلد 6 -                   ‫جلد (6): 270 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effect of Group Training of Anger Control on Improving Communication Skills of Delinquent Girls in Tehran. MEJDS. 2016; 6 :270-274
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-417-fa.html
رضائی میرقائد ملیحه، موسوی نژاد سید روح الله، مختاری امیرحسین، رهروی مهشید، سهرابی فرامرز. اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم بر بهبود مهارت‌های ارتباطی دختران بزهکار شهر تهران. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :270-274

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-417-fa.html


1- کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
2- کارشناس ارشدبرنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد رودهن دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
3- کارشناس ارشدمدیریت آموزشی دانشگاه تهران دانشگاه تهران
4- هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (13762 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف
: نظام عدالت کیفری نوجوانان شاهد آن بوده که دختران ساکن محل‌های نگهداری نوجوانان بزهکار، از مشکلات همبود فراوانی به‌خصوص خشم و پرخاشگری رنج می‌برند که بدین سبب، در آیندهٔ این نوجوانان، پیامدهای منفی فراوانی را خواهد داشت. مدیریت خشم می‌تواند با بهبود عواملی که به‌طور مستقیم با مهارت‌های اجتماعی مرتبط است، باعث بهبود روابط انسانی شود. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم بر بهبود مهارت‌های ارتباطی دختران بزهکار است.
روش‌بررسی: مطالعهٔ حاضر نیمه‌تجربی و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعهٔ آماری پژوهش را تمامی دختران بزهکار شهر تهران تشکیل دادند که در سال ۱۳۹۲ در کانون اصلاح‌و‌تربیت نگهداری می‌شدند. به‌علت محدودبودن جامعهٔ مطالعه‌شده، همهٔ اعضا به‌روش سرشماری به‌عنوان نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۳۰ نفر) و کنترل (۳۰ نفر) قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش در هشت جلسه اصول مهارت‌های کنترل خشم را دریافت کردند. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش شامل پرسشنامهٔ مهارت‌های ارتباطی کوئین‌دام بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده ازطریق آزمون کوواریانس تجزیه‌و‌تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تأثیر آموزش گروهی کنترل خشم بر بهبود مهارت‌های ارتباطی دختران بزهکار در سطح ۰٫۰۵ معنادار است (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق این فرضیه را اثبات کرد که آموزش گروهی کنترل خشم بر بهبود مهارت‌های ارتباطی دختران بزهکار مؤثر است. نتایج این پژوهش می‌تواند به مسئولان مراکز اصلاح‌و‌تربیت کمک کند تا با آموزش گروهی کنترل خشم در برنامه‌های خود، علاوه‌بر کنترل خشم دختران بزهکار، مهارت‌های ارتباطی‌شان را نیز بهبود‌بخشیده و سبب بهترشدن روابط آنان با مسئولان و بزهکاران دیگر شود.
 

متن کامل [PDF 366 kb]   (1043 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: علوم اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb