جلد 6 -                   ‫جلد (6): 36 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار دانشگاه تبریز
2- دانشجوی کتری دانشگاه تهران
3- دانشجوی کتری دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (2700 مشاهده)

هدف: در فرآیند تحول، رشد بهنجار توانایی حسی-حرکتی از مؤلفه‌های اصلی سازگاری، سلامت جسمانی، اجتماعی و رشد شناختی به‌حساب‌می‌آید؛ این مهارت توانایی دست‌کاری محیط از سوی کودک را فراهم کرده و باعث افزایش ظرفیت‌های هوشی و تعامل کافی با محیط و همسالان می‌شود. آسیب‌های فرآیند تحولی مجموعه‌ای از توانایی‌ها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. هدف پژوهش حاضر از بین مجموعه آسیب‌ها، بررسی آسیب مهارت‌های حسی-حرکتی و پیامدهای روان‌شناختی آن در کودکان دارای ناتوانی‌های رشدی و ذهنی ، کودکان با اختلال کمبود توجه و بیش فعالی و کودکان با اختلال یادگیری ویژه است . این سه اختلال جزء اختلال‌های با میزان شیوع بالا در فرآیندهای تحولی می‌باشند.

روش بررسی: در پژوهش حاضر با استفاده از روش مروریو با انتخاب مقالات و کتاب‌های موجود در بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۲۰۱۳ از پایگاه‌های اطلاعاتی شامل Medline, Proquest, Scopus, Elsevier اطلاعات مورد نظر در مورد متغیر حرکت درباره کودکان با ناتوانی‌های رشدی و ذهنی، اختلال نقص توجه-بیش فعالی و اختلال یادگیری ویژه جمع‌آوری و مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها: تولد کودکان با اختلالات عصبی تحولی با توجه به نقص‌های شناختی، عاطفی و رفتاری اختلالشان، چالش عمده‌ای برای جامعه و خانواده بوده‌ است. عوامل آسیب‌زای فرایندهای تحولی، مهارت‌های اصلی روان‌شناختی از جمله رشد مهارت‌های حسی-حرکتی را در کودکان ، با ناتوانی‌های رشدی و ذهنی و با اختلال نقص توجه و بیش فعالی و با اختلال یادگیری ویژه تحت تأثیر منفی قرار داده و این گروه‌ها را در معرض آسیب‌های اجتماعی از جمله طرد از سوی همسالان، خود پنداره ضعیف، عزت نفس و کیفیت زندگی پایین و مشکلات تحصیلی قرار می‌دهد.

نتیجه‌گیری: انجام مداخلات به هنگام مهارت‌های حسی-حرکتی به همراه دیگر مداخله‌ها، برای این گروه از کودکان ضروری به نظر می‌رسد.

متن کامل [PDF 227 kb]   (621 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروری کامل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۳