جلد 8 - شماره سال ۱۳۹۷                   ‫جلد (8): 64 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahidi S, Manzari Tavakoli A, Manzari Tavakoli H, Soltani Nezhad A. The role of executive functions and self-regulation learning levels in predicting math anxiety. mejds. 2018; 8 :64-64
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1128-fa.html
وحیدی سولماز، منظری توکلی علیرضا، منظری حمدالله، سلطانی نژاد امان الله. تعیین اندازه اثر کارکردهای اجرایی و سطوح یادگیری خودتنظیمی در پیش‌بینی اضطراب ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. مجله مطالعات ناتوانی. 1397; 8 () :64-64

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1128-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان
2- گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان
چکیده:   (974 مشاهده)
هدف: تعداد زیادی از دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در یادگیری دروس ریاضی مشکل دارند. در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ اندازه اثر کارکردهای اجرایی و سطوح یادگیری خودتنظیمی در پیش‌بینی اضطراب ریاضی تعیین و بررسی شد.
روش‌بررسی: طرح پژوهش از نوع پژوهش‌های همبستگی مبتنی‌بر روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعهٔ آماری پژوهش، تمامی دانش‌آموزان ابتدایی با اختلال یادگیری از شهر کرمان در سال تحصیلی ۱۳۹۷ بودند که ۱۲۰ ﻧﻔــﺮ از آن‌ها ﺑـﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ‌گیری ﺧﻮﺷﻪ‌ای تصادفی انتخاب گردیدند. ابزارهای استفاده‌شده شامل: خرده آزمون تشابهات وکسلر (۲۰۰۱)، پرسشنامهٔ زمینه کلی یادگیری زیمرمان (۱۹۸۶) و اضطراب ریاضی بلیک و پارکر (۱۹۹۷) بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری رگرسیون خطی چندگانه و معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزارهای SPSS-21 و AMOS-18 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل ارائه‌شده از برازش قابل قبولی برخوردار است. ضرایب رگرسیونی مدل نشان داد متغیرها به‌خوبی رابطهٔ بین کارکردهای اجرایی و سطوح یادگیری خودتنظیمی با اضطراب ریاضی را در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی تبیین می‌کنند. بین کارکردهای اجرایی و اضطراب ریاضی در بین دانش‌آموزان رابطهٔ معکوس و معناداری وجود داشت (۰٫۰۱۲=p). بین خودتنظیمی و اضطراب ریاضی در بین دانش‌آموزان نیز رابطهٔ معکوس و معناداری وجود داشت (۰٫۰۰۷=p).
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش کارکردهای اجرایی و سطوح یادگیری خودتنظمیی نقش تعیین‌کننده‌ای در اضطراب ریاضی دانش‌آموزان با اختلال ریاضی دارند.
متن کامل [PDF 761 kb]   (350 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱۵

فهرست منابع
1. Taghizadeh H, Soltani A, Manzari Tavakoli H, Zeinaddiny Maymand Z. The Structural Model of the Role of Executive Functions in Learning Performance of Students with Specific Learning Disabilities. JCMH. 2017; 4 (2) :25-36. [Persian] [link]
2. Dehghani Y, Afshin S A, Keykhosrovani M. Effectiveness of Neuropsychological Therapy on Executive Functions and Educational Performance of Students with Dyscalculia. JCMH. 2017; 3 (4):14-25. [Persian] [link]
3. Zeidner M, Boekaerts M, Pintrich PR. Self-regulation: Directions and challenges for future research. In: Handbook of self-regulation. Elsevier; 2000. p. 749–768.
4. Ezhei J, Vissani M, Siadat S, Siadat Kh, Khezri Azar H. Educational motivation and statistics anxiety of the role of mediating learning strategies, J of Psychology, 2011; 15 (2): 110-28. [Persian]
5. Nejati V, Izadi Najafabadi S. Verbal mental disorder and working memory of the first-degree relatives of a child with autism. Journal of Medical Sciences. 2012; 14 (3): 109-14. [Persian] [link]
6. Dutke S, Stöber J. Test anxiety, working memory, and cognitive performance: Supportive effects of sequential demands. Cognition & Emotion. 2001;15(3):381-9. [DOI]
7. Hadwin JA, Brogan J, Stevenson J. State anxiety and working memory in children: A test of processing efficiency theory. Educational Psychology. 2005;25(4):379-93. [DOI]
8. Kajbaf M, Ashoori J, Ashoori M. Investigating the Motivational Strategies of Learning and Creativity Strategies with Math Progress in Students in Isfahan. Journal of Learning and Education Studies. 2013; 1: 65-85. [Persian]
9. Tavangar Marvasti F, Reza Abarghoi M, Sharifi Saki S, Ahmadi H, Babai Sanglagi M, Karimi R. Efficacy of Number Concepts Training Using Separate Skimming in Reducing School Phobia in Students with Mathematics Disorder. JCMH. 2015; 2 (3) :85-94. [Persian] [link]
10. Zarei E, Shahni Karamzadeh M, Shehni Yailagh M. The Effect of Teaching Cognitive and Metacognitive Strategies on Reducing Test Anxiety and Enhancing the Performance of the Science of Experimental Science in the Students of the Third Year Student of Ahvaz. Journal of Educational Sciences. 2011; 19 (1): 67-82. [Persian] [link]
11. Mohammadi N, Hatami H, Asadzadeh H, Ahadi H. The effect of self-regulation strategies training on motivational beliefs of high school students. Quarterly Journal of Educational Psychology. 2013; 9 (27): 49-66. [Persian] [link]
12. Torabi S, Mohammadifar M, Khosravi M, Shayan N, Mohamadjani H. Investigating the role of math anxiety on performance in math and gender role. Technology Education Magazine. 2013; 7 (3): 200-4. [Persian] [link]
13. Micco J, Henin A Biederman. J, Petty C, Beker D. Executive Function in Patients with Depression and Anxiety. Journal of Depress Anxiety. 2009; 26 (9): 780-90. [DOI]
14. Abedi A, Malekpour M. The Effectiveness of Early Psychological Training Interventions on Improving Executive Performance and the Attention of Children with Neuropsychological Learning Disabilities. Educational New Approaches. 2010; 1 (15): 28-39. [Persian]
15. Mirhashemi M. Standardization of Interdisciplinary Test in 7-15 Years Old and Adult Students in Tehran [Master's Thesis]. [Karaj, Iran]: Islamic Azad University of Karaj Branch; 2002. [Persian] [link]
16. Rahmani J. Reliability, Validity and Standardization of Progressive Riwan Matrix Test in Students of Azad University in Khorasgan. Knowledge and research in applied psychology. 2008;9(34): 61-74. [Persian] [link]
17. Latzman RD, Elkovitch N, Young J, Clark LA. The contribution of executive functioning to academic achievement among male adolescents. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology. 2010;32(5):455-62. [DOI]
18. Brown TE. Executive functions and attention deficit hyperactivity disorder: Implications of two conflicting views. International Journal of Disability, Development and Education. 2006;53(1):35-46. [DOI]
19. Mabbott DJ, Bisanz J. Computational skills, working memory, and conceptual knowledge in older children with mathematics learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2008 Jan;41(1):15-28. [DOI]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb