جلد 6 -                   ‫جلد (6): 105 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nesayan A, Asadi Gandomani R, Pahlavan Mazar H. Comparison of Theory of Mind in Children with Intellectual Disability and Preschool and Its Relation with Social Maturity. MEJDS. 2016; 6 :105-111
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-576-fa.html
نسائیان عباس، اسدی گندمانی رقیه، پهلوان مزار حسن. مقایسه نظریه ذهن در کودکان کم توان ذهنی و پیش دبستانی و ارتباط آن با بلوغ اجتماعی . مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :105-111

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-576-fa.html


1- استادیار دانشگاه بجنورد
2- کارشناسی ارشد آموزش و پرورش گناباد
چکیده:   (4842 مشاهده)

هدف: نظریهٔ ذهن به توانایی اسناد حالات ذهنی به خود و دیگران اطلاق می‌شود. هدف از این پژوهش مقایسهٔ نظریهٔ ذهن در کودکان با ناتوانی هوشی و پیش‌دبستانی و ارتباط آن با بلوغ اجتماعی بود.

روش‌بررسی: این پژوهش از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعهٔ این پژوهش شامل تمامی کودکان پیش‌دبستانی و کودکان با ناتوانی هوشی شهر گناباد بود. نمونه‌گیری کودکان با ناتوانی هوشی به‌صورت دردسترس و به‌صورت تمام‌شماری دانش‌آموزان مدرسهٔ استثنایی شهر گناباد صورت گرفت؛ حاصل آن ۳۰ کودک با ناتوانی هوشی بود. نمونهٔ کودکان پیش‌دبستانی شامل ۳۰ کودک بودکه به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای ارزیابی نظریهٔ ذهن از آزمون نظریهٔ ذهن ۳۸ سؤالی و برای ارزیابی بلوغ اجتماعی از آزمون بلوغ اجتماعی واینلند استفاده شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون تی مستقل و همبستگی پیرسون استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که کودکان پیش‌دبستانی در مقایسه با کودکان با ناتوانی هوشی در سطح اول، سوم و نظریهٔ ذهن کلی عملکرد بهتری دارند که به‌لحاظ آماری معنادار است (۰٫۰۰۱>p)، اما در سطح دوم نظریهٔ ذهن، میانگین کودکان پیش‌دبستانی با کودکان با ناتوانی هوشی اختلاف معناداری وجود نداشت (۰٫۰۵<p). همچنین یافته‌های پژوهشی نشان داد که بین نظریهٔ ذهن و بلوغ اجتماعی رابطه‌ایی و جود ندارد (۰٫۰۵<p).

نتیجه‌گیری: به استناد یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که نظریهٔ ذهن شرط کافی برای رسیدن به بلوغ اجتماعی نیست و باید سایر عوامل تأثیرگذار در این زمینه نیز بررسی شوند.

متن کامل [PDF 233 kb]   (580 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb