جلد 9 - شماره سال ۱۳۹۸                   ‫جلد (9): 51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nik Nasab F, Sheikh M, Hemayat Talab R. Teaching Neurofeedback on the Symptoms of Children Suffering from Attention Deficit- Hyperactivity Disorder. mejds. 2019; 9 :51-51
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-949-fa.html
نیک نسب فواد، شیخ محمود، حمایت طلب رسول. تأثیر آموزش نوروفیدبک بر علائم کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون‌کنشی. مجله مطالعات ناتوانی. 1398; 9 () :51-51

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-949-fa.html


1- دانشگاه تهران
چکیده:   (42 مشاهده)

 زمینه ‌و ‌هدف: اختلال نارسایی ‌توجه / فزون‌کنشی، شایع‌ترین اختلال‌ روان‌پزشکی دوران کودکی از نظر میزان مراجعه به مراکز خدمات درمانی است. پژوهش‌ حاضر به‌منظور تعیین تأثیر آموزش‌ نوروفیدبک بر علائم کودکان مبتلا به اختلال‌ نارسایی توجه یا فزون‌کنشی انجام شد.
روش‌بررسی: طرح ‌پژوهش از نوع نیمه‌تجربی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ‌ آماری پژوهش ‌حاضر، کودکان مبتلا به اختلال ‌نارسایی ‌توجه / فزون‌کنشی بودند؛ به همین منظور تعداد سی کودک پنج تا دوازده‌سالۀ مبتلا به اختلال ‌نارسایی توجه / فزون‌کنشی، به‌صورت در ‌دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه پانزده ‌‌‌نفر) تخصیص یافتند. بعد از انجام‌دادن پیش‌آزمون، برنامۀ ‌‌مداخله‌ای (آموزش نوروفیدبک) به‌مدت بیست جلسۀ یک‌ساعته اجرا شد. سپس پس‌آزمون گرفته ‌شد. برای انجام‌دادن پیش‌آزمون‌ها و پس‌آزمون‌ها از فرمِ‌ والدِ پرسش‌نامۀ ‌علائم ‌مرضی ‌کودکان (CSI-4)، (گاداو و اسپرافکین، ۱۹۹۴) استفاده شد. از آزمون‌های خی‌دو، تی‌ مستقل، شاپیرو ویلک، لوین، تحلیل‌ کوواریانس، تی زوجی و نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۲۳ برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد. همچنین سطح معنا‌داری برای تمام آزمون‌های آماری، کمتر از ۰٫۰۵ بود.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش نوروفیدبک بر علائم کودکان مبتلا به اختلال‌ نارسایی توجه یا فزون‌کنشی باعث بهبود میانگین نمرات در سه خرده‌‌مقیاس، نوع نارسایی ‌توجه ‌غالب در مرحلۀ پیش‌آزمون از ۳٫۲۸±۱۳٫۲۰ به ۱٫۹۳±۶٫۲۰ در مرحلۀ پس‌آزمون، در نوع غالب فزون‌کنشی‌‌‌‌ تکانشگری در مرحلۀ پیش‌آزمون از ۳٫۰۴±۱۵٫۰۰ به ۲٫۶۳±۱۰٫۰۶ در مرحلۀ پس‌آزمون و در نوع سندروم کامل در مرحلۀ پیش‌آزمون از ۴٫۸۳±۲۸٫۳۳ به ۳٫۸۶±۱۶٫۲۶ در مرحلۀ پس‌آزمون شد (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود از آموزش نوروفیدبک به‌عنوان یک روش اثربخش در کنار سایر روش‌های درمانی برای کاهش نشانه‌های اختلال ‌نارسایی توجه / فزون‌کنشی کودکان استفاده شود.
 

متن کامل [PDF 566 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb