جلد 8 - شماره سال ۱۳۹۷                   ‫جلد (8): 35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirmahdi R, Pirozneia F. The Effectiveness of Life Skills Training on General Health and Social Problem Solving Skills on Mothers with Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. mejds. 2018; 8 :35-35
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-946-fa.html
میرمهدی رضا، پیروزنیا فرشته. اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت عمومی و مهارت‌های حل‌مسئلهٔ اجتماعی مادران با فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی. مجله مطالعات ناتوانی. 1397; 8 () :35-35

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-946-fa.html


1- دانشگاه پیام نور، تهران
2- اداره آموزش و پرورش، اصفهان
چکیده:   (1139 مشاهده)
هدف: اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی یک اختلال عصب روان‌شناختی است که تأثیرات عمیقی بر روابط فرد با سایر اعضای خانواده و فضای کلی حاکم بر این محیط می‌گذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش‌ مهارت‌های زندگی بر سلامت عمومی و مهارت حل‌مسئلهٔ اجتماعی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش از نوع شبه‌‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. در این پژوهش از مادران دارای فرزند با نارسایی توجه/فزون‌کنشی مراجع به کلینیک‌های مشاورهٔ شهر گلپایگان ۲۰ نفر از مادران داوطلب واجد شرایط به‌شیوهٔ هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جای‌گماری شدند. مداخله در ۱۰ جلسه در گروه آزمایش صورت گرفت. از پرسشنامه‌های حل‌مسئلهٔ ‌اجتماعی (دزوریلا و همکاران، ۲۰۰۲) و سلامت عمومی (گلدبرگ وهیلیر، ۱۹۷۲) در مرحلهٔ قبل و بعد از آموزش استفاده شد. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کواریانس تک‌متغیره با سطح معناداری (۰٫۰۱>P) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت عمومی (۰٫۰۱>P) و مهارت‌های حل‌مسئلهٔ اجتماعی (۰٫۰۱>P) مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی مؤثر بود.
نتیجه‌گیری: بنابر نتایج این پژوهش به درمانگران در حیطهٔ کار با خانواده‌های دارای فرزند اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی توصیه می‌شود آموزش مهارت‌های زندگی را جهت ارتقای سلامت عمومی و مهارت‌های حل‌مسئلهٔ اجتماعی این خانواده‌ها مورد توجه قرار دهند.
متن کامل [PDF 625 kb]   (484 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb