جلد 9 - شماره سال ۱۳۹۸                   ‫جلد (9): 32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayatpour M, Shojaei M, Kashi A. The comparison of physical, mental and compound training effect on motor development of boys with Developmental coordination disorder. mejds. 2019; 9 :32-32
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-942-fa.html
بیات‌پور مریم، شجاعی معصومه، کاشی علی. مقایسۀ اثر تمرین منتخب ورزشی، ذهنی و ترکیبی بر اجرای مهارت‌های حرکتی کودکان پسر دارای اختلال هماهنگی رشدی. مجله مطالعات ناتوانی. 1398; 9 () :32-32

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-942-fa.html


1- واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه الزهراء،
3- پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، تهران
چکیده:   (100 مشاهده)
 
چکیده
زمینه و هدف: پنج تا شش‌درصد از کودکان مقطع دبستان دچار نقص هماهنگی رشدی هستند. هدف، مقایسۀ تمرین منتخب ورزشی، ذهنی، ترکیبی و گزینش بهترین روش برای رشد مهارت حرکتی پسران دارای اختلال هماهنگی رشدی بود.
روش‌بررسی: طرح پژوهش تجربی از نوع پیش‌آزمون-‌پس‌آزمون، با گروه گواه بود. تعداد ۵۵ پسر نه تا ده‌سالۀ شیرازی توسط پرسش‌نامۀ اختلال هماهنگی رشدی و آزمون ارزیابی حرکتی کودکان-۲ غربال و پس از همسان‌سازی شفافیت تصویرسازی دیداری به‌شکل تصادفی در سه گروه تجربی (چهارده نفر) و یک گروه گواه (سیزده نفر) قرار گرفتند. مداخله به‌شکل تمرین بدنی، ذهنی و ترکیبی به‌‌مدت ۲۴ جلسۀ‌ ۴۵دقیقه‌ای اجرا شد و به‌منظور تحلیل داده‌ها از آزمون شاپیرو-ویلک برای نرمال‌بودن توزیع متغیرهای وابسته، آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از پیش‌آزمون به‌عنوان کووریت و آزمون تی هم‌بسته برای ارزیابی اثر مداخله، آزمون لوین برای همگنی واریانس‌ها و از آزمون بونفرونی به‌عنوان آزمون تعقیبی استفاده ‌شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد میانگین و انحراف معیار اجرای مهارت‌های حرکتی سه گروه تمرین ذهنی، بدنی‌ و ترکیبی در نوبت پس‌آزمون به‌ترتیب (۳٫۶۷۱±۶۲٫۲۳۱ و ۴٫۲۳۵±۶۳٫۵۰۲ و ۲٫۷۷۳ ±۶۵٫۷۹۴=mean±sd) در مقایسه با نوبت پیش‌آزمون بهبود معناداری داشت (۰٫۰۰۱>p). مقایسۀ بین گروه‌ها از سودمندی بیشتر تمرین ترکیبی به‌شکل معناداری (۰٫۰۰۱>p) حمایت کرد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد در پسران نه تا ده‌سالۀ دارای اختلال هماهنگی رشدی، می‌توان با استفاده از تمرین ورزشی و ذهنی، بهبودی معناداری در رشد مهارت‌های حرکتی ایجاد کرد و بهترین شیوه برای تسریع رشد حرکتی استفاده از تمرینات ترکیبی است.

 
متن کامل [PDF 516 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb