جلد 9 - شماره سال ۱۳۹۸                   ‫جلد (9): 44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heshmati R, Hatami M, Ebneahmadi3 M, Pirmardvand Chegini S. Mindfulness based Stress Reduction-Children (MBSR-C) on Emotional self-Regulation and Emotional Resilience in Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. mejds. 2019; 9 :44-44
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-879-fa.html
حشمتی رسول، حاتمی مهسا، ابن احمدی مهشید، پیرمردوند چگینی ثریا. اثربخشی کاهش استرس براساس بهوشیاری کودکان بر خودتنظیمی هیجانی و تاب‌آوری هیجانی دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی. مجله مطالعات ناتوانی. 1398; 9 () :44-44

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-879-fa.html


1- دانشگاه تبریز
2- دانشگاه محقق اردبیلی
3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
چکیده:   (63 مشاهده)

زمینه و هدف: تنظیم هیجان از مشکلات بسیار مهم در کودکان مبتلا به AD/HD است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی MBSR-C بر خودتنطیمی هیجانی و تاب‌آوری هیجانی دانش‌‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی انجام شد. 
روش‌بررسی: در روشی شبه‌آزمایشی، ۲۴ دانش‌آموز مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی به‌شیوهٔ دردسترس انتخاب شده و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس تاب‌آوری کودک ‌و نوجوان-۲۸ انگار و لیبنبرگ و چک‌لیست تنظیم هیجان شیلدز و سیسچتی استفاده شد. برنامهٔ MBSR-C به‌مدت هشت جلسه در گروه آزمایش صورت گرفت و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. برای پردازش داده‌ها، SPSS نسخهٔ ۱۸ و برای تحلیل داده‌ها، MANCOVA به‌کار گرفته شد. سطح معناداری در تمام آزمون‌ها برابر با ۰٫۰۵ بود.
یافته‌ها: نتایج نشان داد MBSR-C بر خودتنظیمی هیجانی (۰٫۰۰۱>p) و تاب‌آوری هیجانی (۰٫۰۰۱>p) دانش‌آموزان مبتلا به بیش‌فعالی مؤثر بود. دو گروه در مؤلفهٔ مراقبت (۰٫۰۳۰=p) تفاوت معنا‌دار داشتند. همچنین، در مؤلفه‌های خودتنظیمی هیجانی و تفاوت‌ها در مؤلفه‌های هیجان منفی/بی‌ثباتی (۰٫۰۰۱>p) و تنظیم هیجانی (۰٫۰۰۶=p) معنا‌دار به‌دست آمد.
نتیجه‌گیری: براساس این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت MBSR-C در تعدیل و تنظیم خلق و هیجانات و افزایش تاب‌آوری کودکان مبتلا به AD/HD مؤثر است. پیشنهاد می‌شود روش کاهش استرس براساس بهوشیاری در کنار سایر مداخلات در تنظیم عواطف منفی این کودکان به‌کار رود.

متن کامل [PDF 530 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb