جلد 9 - شماره سال ۱۳۹۸                   ‫جلد (9): 24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barani Zaghe N, Mehri A, Jalaie S, Moradi R. Cognate Status on Kurdish–Persian Bilingual Individuals’ Ability to Retrieve Cognate and Non–Cognate Verbs. mejds. 2019; 9 :24-24
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-860-fa.html
بارانی زاغه نریمان، مهری آذر، جلایی شهره، مرادی روناک. بررسی تأثیر وضعیت هم‌ریشگی بر توانایی‌های نامیدن افعال در افراد دوزبانهٔ کرد-فارس. مجله مطالعات ناتوانی. 1398; 9 () :24-24

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-860-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- دانشگاه پیام نور، کرمانشاه
چکیده:   (196 مشاهده)
زمینه و هدف: هم‌اکنون بیش از نیمی از مردم جهان دوزبانه یا چندزبانه‌ هستند و در جامعهٔ امروز دوزبانگی ‌قاعده شناخته می‌شود نه ‌استثنا. محیط دوزبانه تأثیر عمیقی بر رشد زبانی و شناختی و اجتماعی افراد می‌گذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر وضعیت هم‌ریشگی بر توانایی‌هایی نامیدن افراد دوزبانه و درنهایت رسیدن به مدل یا فرضیه‌ای بود که بازیابی واژگان در افراد دوزبانه را تبیین کند.
روش‌بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی‌تحلیلی بود. جامعهٔ مطالعه‌شدهٔ آن را تمامی افراد دوزبانهٔ کرد-فارس سالم استان کردستان تشکیل دادند. نمونه‌گیری به‌‌صورت دردسترس انجام شد. افراد پس از پرکردن پرسشنامهٔ مربوط به مهارت و تجربهٔ زبانی، نسخهٔ اصلی آزمون نامیدن تصاویر افعال فارسی را با استفاده از نرم‌افزار DMDX، در دو زبان کردی و فارسی، با فاصلهٔ زمانی هفت روز انجام دادند. جهت تجزیه‌‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های تی‌زوجی، تی‌مستقل، همبستگی پیرسون و اسپیرمن و نرم‌افزار SPSS استفاده شد. 
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد در افراد دوزبانه، سرعت و صحت نامیدن افعال هم‌ریشه به‌طور معناداری بیشتر از افعال غیرهم‌ریشه در هر دو زبان بوده و متغیرهای سن و جنسیت و سطح تحصیلات در برخی جنبه‌ها می‌توانند بر توانمندی نامیدن، تأثیر مستقیم یا عکس داشته باشند. براساس یافته‌ها، تفاوت معناداری بین صحت نامیدن افعال هم‌ریشه و غیرهم‌ریشهٔ زبان اول (۰٫۰۰۱>p) و صحت نامیدن افعال غیرهم‌ریشه بین زبان اول و دوم (۰٫۰۰۱>p) مشاهده شد. همچنین ارتباط معناداری بین سطح تحصیلات و صحت نامیدن افعال غیرهم‌ریشهٔ زبان دوم وجود داشت (۰٫۰۰۲=p). مقایسهٔ متغیرهای سرعت و صحت نامیدن نیز در دو گروه زن و مرد، تفاوت معناداری را بین دو گروه در صحت نامیدن افعال غیرهم‌ریشهٔ زبان اول (۰٫۰۰۳=p) و زبان دوم (۰٫۰۰۱>p) نشان داد. 
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت وضعیت هم‌ریشگی و شباهت‌های واج‌شناختی می‌تواند بر توانمندی نامیدن کلمات در افراد دوزبانه تأثیرگذار باشد. همچنین طبق نتایج، مدل فعال‌سازی آبشاری به‌خوبی می‌تواند بازیابی واژه در افراد دوزبانه را تبیین کند. 
متن کامل [PDF 760 kb]   (84 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb