جلد 8 - شماره سال ۱۳۹۷                   ‫جلد (8): 13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini Kia M, Amiri S, Nadi M A, Manshaee G. A Comparative Study of Acceptance/ Commitment Training and Social Skills Training on Aggression Signs in Adolescents. MEJDS. 2018; 8 :13-13
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-850-fa.html
حسینی کیا معصومه، امیری شعله، نادی محمد علی، منشئی غلامرضا. مقایسهٔ میزان اثربخشی آموزش مبتنی‌بر پذیرش و تعهد و مهارت‌های اجتماعی بر کاهش نشانه‌های پرخاشگری نوجوانان. مجله مطالعات ناتوانی. 1397; 8 () :13-13

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-850-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (1039 مشاهده)

زمینه و هدف: پرخاشگری از مسائل مهم دورهٔ نوجوانی ‌بوده که به‌عنوان عاملی تهدیدکننده برای سلامت نوجوانان مطرح شده است؛ به‌طوری‌که همهٔ ابعاد رشد و سلامت نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. پژوهش حاضر باهدف مقایسهٔ میزان اثربخشی آموزش مبتنی‌بر پذیرش و تعهد و مهارت‌های اجتماعی بر کاهش نشانه‌های پرخاشگری نوجوانان انجام شد.
روش‌بررسی: مطالعهٔ حاضر از نوع شبه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون‌پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری پژوهش را همهٔ نوجوانان دختر مشغول به تحصیل در سال ۱۳۹۴ شهرستان نوشهر تشکیل دادند. بدین‌منظور ۷۵ نفر از نوجوانان دارای نشانه‌های پرخاشگری، انتخاب ‌شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک‌ گروه کنترل (۲۵ نفر در گروه آموزش مهارت‌های اجتماعی و ۲۵ نفر در گروه آموزش مبتنی‌بر پذیرش و تعهد و ۲۵ نفر در گروه کنترل) قرار گرفتند. آموزش‌ها به‌مدت ده جلسه در گروه‌های آزمایش انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامهٔ پرخاشگری باس و پری بود. همچنین داده‌های جمع‌آوری‌شده ازطریق تحلیل کواریانس تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان داد تفاوت میانگین گروه‌های آزمایش (آموزش مبتنی‌بر پذیرش/تعهد و مهارت‌های اجتماعی) درمقایسه با گروه کنترل کاهش معناداری داشت (۰٫۰۰۱<p)؛ اما بین دو گروه آزمایش تفاوتی وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: هر دو شیوهٔ آموزش مبتنی‌بر پذیرش/تعهد و مهارت‌های اجتماعی بر کاهش نشانه‌های پرخاشگری نوجوانان مؤثرند؛ بنابراین می‌توان از هر دو شیوه جهت افزایش عملکرد فردی و اجتماعی و آموزشی این نوجوانان بهره برد. 
 

متن کامل [PDF 490 kb]   (449 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb