جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan N, Faramarzi S, Nadi M A, Arefi M. Effect of Educational Interventions through Cognitive Plays on the Reading Performance of Dyslexic Students. MEJDS. 2017; 7 :87-87
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-842-fa.html
دهقان نجمه، فرامرزی سالار، نادی محمدعلی، عارفی مژگان. اثربخشی بازی‌های شناختی بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :87-87

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-842-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (1191 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: اختلال خواندن شایع‌ترین اختلال یادگیری است که بیشترین حجم خدمات آموزشی ویژه و برنامه‌های مداخله‌ای تخصصی را به خود اختصاص می‌دهد. هدف کلی این پژوهش تعیین اثربخشی مداخلات آموزشی بازی‌های شناختی بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان بود. 
روش‌بررسی: طرح پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و دورهٔ پیگیری (۲ماه پس‌آز اجرای پس‌آزمون) بود که ۳۰ نفر از دانش‌آموزان نارساخوان پسر به‌طور غیر‌تصادفی به‌عنوان نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی و به‌طور مساوی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. آموزش به کمک ابزار محقق‌ساخته در ۲۵ جلسهٔ ۱٫۵ ساعته طی سه ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری اطلاعات، از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم و آزمون خواندن و نارساخوانی نما استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر) با نرم‌افزار SPSS۲۳ تجزیه‌و‌تحلیل شد. 
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش بستهٔ بازی‌های شناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان مؤثر است (۰٫۰۰۱ نتیجه‌گیری: مداخلات آموزشی بازی‌های شناختی می‌تواند رویکرد درمانی مؤثری در جهت بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان باشد. 

متن کامل [PDF 240 kb]   (657 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb