جلد 8 - شماره سال ۱۳۹۷                   ‫جلد (8): 49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahabi S, Kamali M, Mobaraki H, Shafaroudi N, Saeedi H. Understanding Orthotic and Prosthetic Students' Experiences of Clinical Education Courses: A Qualitative Study. MEJDS. 2018; 8 :49-49
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-838-fa.html
شهابی سعید، کمالی محمد، مبارکی حسین، شفارودی نرگس، سعیدی حسن. شناخت تجارب دانشجویان رشتهٔ ارتوز و پروتز از دوره‌های کارآموزی: مطالعهٔ کیفی. مجله مطالعات ناتوانی. 1397; 8 () :49-49

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-838-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (298 مشاهده)

هدف: در دوره‌های کارآموزی، دانشجو در تعامل با مربی و محیط آموزش بالینی، مفاهیم آموخته‌شدهٔ نظری و عملی قبلی را در موقعیت‌های واقعی و روی بیماران واقعی به‌کار می‌بندد؛ لذا هرگونه ضعف در فرآیند آموزش بالینی، موجبات ضعف و کاهش کارآیی کارآموزان را در محیط کار واقعی فراهم خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد شکاف نسبتاً عمیقی در روند آموزش علمی رشتهٔ ارتوز و پروتز و عملکرد بالینی دانشجویان وجود دارد و آموزش‌های بالینی موجود، توانایی لازم را برای ابراز مهارت بالینی به دانشجو نمی‌دهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه‌ها و شناخت تجارب دانشجویان رشتهٔ ارتوز و پروتز از دوره‌های کارآموزی است.
روش‌بررسی: تحقیق کیفی حاضر با رویکرد تجزیه‌وتحلیل محتوایی قراردادی بر دانشجویان سال آخر رشتهٔ ارتوز و پروتز دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ایران، علوم‌پزشکی اصفهان، علوم بهزیستی و توان‌بخشی و مؤسسهٔ آموزش عالی هلال ایران انجام شد. روش نمونه‌گیری هدفمند با حداکثر تنوع‌ بوده و از مصاحبه در قالب بحث گروهی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. فرآیند جمع‌آوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع ادامه داشت. جهت انجام فرآیند تحلیل داده از نظریهٔ شی‌یه و شانون بهره گرفته شد. درستی و صحت و دقت تحقیق بر اساس معیارهای  Guba&Lincoln صورت گرفت.
یافته‌ها: پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و طبقه‌بندی کدها، هفت مضمون «وجود برنامهٔ مدون آموزشی»، «شیوه‌های یاددهی و ارزشیابی»، «خصوصیات فردی»، «شیوه‌های ارتباطی دانشجو در محیط بالین»، «فضا و امکانات آموزشی»، «سیاست‌های سازمانی» و «رویکردها و رویه‌های آموزشی» ایجاد شد. این هفت مضمون شامل ۱۹ زیرمضمون بود. مشارکت‌کنندگان در طی این مطالعه به اموری نظیر جمعیت‌ زیاد گروه‌های کارآموزی، تعداد و تنوع کم بیماران مراجعه‌‌کننده، بی‌توجهی گروه آموزشی به دوره‌های کارآموزی، بی‌توجهی به سرفصل‌های آموزشی، تجربی‌‌کاربودن استادان و استفاده‌نکردن از وسایل و تجهیزات مدرن در ساخت وسایل تأکید کردند.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج پژوهش چنین به‌نظر می‌رسد که خصوصیات انسانی اهمیت ویژه‌ای در آموزش بالینی دارند. مداخله درحیطهٔ عناصر انسانی در توان گروه‌های آموزشی نیست؛ اما شناخت آن‌ها می‌تواند موجبات بهبودی دوره‌های کارآموزی را فراهم آورد. بازنگری در برنامه‌های کارآموزی بالینی با استفاده از نتایج این مطالعه می‌تواند مسیر دست‌یابی به اصلاح وضعیت مذکور را به‌دنبال داشته باشد.

متن کامل [PDF 576 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۷

فهرست منابع
1. Nasiriani K, Farnia F, Salimi T, Shahbazi L, Motavasselian M. Nursing graduates’ self-assessment of their clinical skills acquired in medical-surgical wards. Iran J Med Educ. 2006;6(1):93-100. [link]
2. Ghazanfari, Z, Forozy M, Khosravi F. The Opinions of Graduated Students of Medicine on the Amount of Compatibility Existing between the Programs of Clinical Education and their Occupation Needs in Kerman. JBUMS. 2010; 12 (5):52-59. [Persian] [link]
3. Atack L, Comacu M, Kenny R, Labella N, Miller D. Student and staff relationships in a clinical practice model: Impact on learning. J Nurs Educ. 2000; 39(9): 387-92. [DOI]
4. Bahreini M, Moatary M, Akaberian S, Mirzaie K. Determining nurses' clinical competence in hospitals of Bushehr University of Medical Sciences by self-assessment method. Iran South Med J 2008; 11(1): 69-75. [link]
5. Applin H, Williams B, Day R, Buro K. A comparison of competencies between problem-based learning and nonproblem-based graduate nurses. Nurse Educ Today 2011; 31(2): 129-34. [DOI]
6. Eskrootchi R, EbadiFardAzar F, Abolhassani H, Kahouei M. A survey on medical student's information needs in Iran University of Medical Sciences (IUMS) for emergency clinical education. Journal of Health Administration. 2009;11(33):69-76. [Persian] [link]
7. Dastgheibi SMR, Kamali M, Dadgoo M, Chabok A. Internal Elements and External Factors Affecting Physiotherapy Clinical Education from Physiotherapy Student’s Perspectives: Qualitative Study. J Res RehabilSci 2014; 10 (3): 393-407. [link]
8. Kariminejad R, Vameghi R, Abdi K, Bakhshi E, Mohammdzadeh Z. A Comparison of the Viewpoints of Clinical Educators and Students of the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences toward Clinical Training Status of Rehabilitation Disciplines in 2013-14. Strides Dev Med Educ. 2015; 12 (3) :485-495. [link]
9. McTavish DG, Pirro EB. Contextual content analysis. Quality and quantity. 1990;24(3):245-65.
10. Guba EG, Lincoln YS. Epistemological and Methodological Bases of Naturalistic Inquiry. Educational Communication and Technology. 1982;30(4):233–52.
11. Abedini S, Aghmolaie T, Jomehzadeh A, Kamjoo A. Clinical Education Problems: the viewpoints nursing and midwifery students in Hormozgan university of medical sciences. Hormozgan Medical Journal. 2009;12(4):249-53. [Persian] [link]
12. Alavi M, Abedi H. Nursing Students Experiences and Perceptions of Effective Instructor in Clinical Education. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2008;7(2):325-34. [Persian] [link]
13. O'connor A, Cahill M, McKay EA. Revisiting 1:1 and 2:1 clinical placement models: Student and clinical educator perspectives. Australian Occupational Therapy Journal. 2012 Aug;59(4):276-83. [DOI]
14. Fattahi Z, Javadi Y, Nakhaee N. A survey on dentistry students’ satisfaction with their discipline and some of the related factors. J Strides Dev Med Edu. 2004; 1(1): 32-40. [link]
15. Ahmadi S, Zand S, Nikravan-Mofrad M, Rafiei F. To Study Student Satisfaction on Getting Feedback in Clinical Teaching. J Med Edu Dev. 2015; 10(3): 208-18. [link]
16. Meimandi K, Alavi M, Abedi HA. The comparison of student's and teacher's viewpoint about clinical education for evaluating of quality education in Beheshti University of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 7: 325-34. [Persian]
17. Hadizadeh F, Firoozi M, Shamaeyan Razavi N. Nursing and Midwifery Students Perspective on Clinical Education in Gonabad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5 (1) :70-78. [Persian] [link]
18. Cole B, Wessel J. How clinical instructors can enhance the learning experience of physical therapy students in an introductory clinical placement. Adv Health SciEduc Theory Pract. 2008; 13 (2): 163-79. [DOI]
19. Larin H, Wessel J, Al-Shamlan A. Reflections of physiotherapy students in the United Arab Emirates during their clinical placements: A qualitative study. BMC Medical Education. 2005;5(1):1-9. [DOI]
20. Henriksen AH, Ringsted C. Learning from patients: students' perceptions of patient-instructors. Med Educ. 2011;45(9):913-9. [DOI]
21. Kamali M, Dastgheibi SMR, Chabok A, Dadgoo M, S. G. Physiotherapy students’ experiences from clinical education processes: a qualitative study. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2013;9(5):818-32. [Persian] [link]
22. Taheri A, Forghani S, Atapor S, Hasanzadeh A. The Effective Clinical Teaching from Faculty Members' and Rehabilitation Students' Point of View. Iran J Med Educ. 2012;11(9):1131-9. [Persian] [link]
23. Elicigil A, Yildirim H. Determining problems experienced by student nurses in their work with clinical educators in Turkey. Nurse education today. 2007; 27: 491-8. [DOI]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb