جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 92 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bemana S, Ghamarani A, Naderi F, Asgari P, Mehrabizadeh Honarmand M. Effect of Response to Intervention on the Reading Performance of the Students with Reading Disability . MEJDS. 2017; 7 :92-92
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-826-fa.html
بمانا سیمین، قمرانی امیر، نادری فرح، عسگری پرویز، مهرابی زاده هنرمند مهناز. تدوین برنامهٔ تقویت خواندن بر اساس الگوی پاسخ به مداخله (RTI) و اثربخشی آن بر عملکرد دانش‌آموزان با ناتوانی خواندن. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :92-92

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-826-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2- دانشگاه اصفهان
3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز
4- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (867 مشاهده)

چکیده
هدف: یکی از روش‌های مطرح و کاربردی در زمینۀ تدوین برنامۀ آموزشی، الگوی پاسخ به مداخله است. این مدل امروزه به‌عنوان روشی منحصر‌به‌فرد، خلاقانه و مؤثر جهت افزایش عملکرد تحصیلی بهنگام دانش‌آموزان به کار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامهٔ تقویت خواندن بر‌اساس الگوی پاسخ به مداخله و اثربخشی آن بر عملکرد دختران و پسران دانش‌آموز با ناتوانی خاص خواندن پایهٔ دوم ابتدایی شهر شیراز انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش از نوع ترکیبی شامل بخش کیفی از نوع تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزشی تقویت خواندن و بخش کمی از نوع شبه‌آزمایشی بود. نمونۀ پژوهش شامل ۳۰ دانش‌آموز پایۀ دوم ابتدایی (۱۵ دختر و ۱۵ پسر) بود که پس از غربالگری از میان ۶۰ دانش‌آموز نارساخوان به تصادف‌ انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل آزمون خواندن و نارساخوانی، آزمون هوش، آزمون رشد دیداری‌حرکتی بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های تحلیل کوواریانس و مقایسهٔ میانگین‌های زوجی در دو گروه مستقل تحلیل شدند. 
یافته‌ها: میانگین خرده‌مقیاس‌های نامیدن تصاویر، درک متن و درک کلمات در مرحلۀ دوم در مقایسه با مرحلۀ اول آموزش تغییر آماری معناداری نداشت (۰٫۰۵). علاوه‌براین یافته‌های تحلیل کوواریانس نشان داد که تأثیر اجرای برنامۀ تقویت خواندن در خرده‌مقیاس‌های قافیه، درک متن، نشانۀ حروف و نشانۀ مقوله دو جنس متفاوت بود (۰٫۰۵>p).
نتیجه‌گیری: طبق نتایج، روش آموزشی مبتنی بر رویکرد پاسخ به مداخله در افزایش مهارت‌های خواندن (روخوانی، درک مطلب و واژگان) مؤثر است، همچنین بستۀ آموزشی تدوین‌شده و برنامۀ طراحی‌شده برای این منظور نیز مفید خواهد بود.

متن کامل [PDF 714 kb]   (332 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb