جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 92 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bemana S, Ghamarani A, Naderi F, Asgari P, Mehrabizadeh Honarmand M. Effect of Response to Intervention on the Reading Performance of the Students with Reading Disability . mejds. 2017; 7 :92-92
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-826-fa.html
بمانا سیمین، قمرانی امیر، نادری فرح، عسگری پرویز، مهرابی زاده هنرمند مهناز. تدوین برنامهٔ تقویت خواندن بر اساس الگوی پاسخ به مداخله (RTI) و اثربخشی آن بر عملکرد دانش‌آموزان با ناتوانی خواندن. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :92-92

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-826-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2- دانشگاه اصفهان
3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز
4- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (2772 مشاهده)

چکیده
هدف: یکی از روش‌های مطرح و کاربردی در زمینۀ تدوین برنامۀ آموزشی، الگوی پاسخ به مداخله است. این مدل امروزه به‌عنوان روشی منحصر‌به‌فرد، خلاقانه و مؤثر جهت افزایش عملکرد تحصیلی بهنگام دانش‌آموزان به کار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامهٔ تقویت خواندن بر‌اساس الگوی پاسخ به مداخله و اثربخشی آن بر عملکرد دختران و پسران دانش‌آموز با ناتوانی خاص خواندن پایهٔ دوم ابتدایی شهر شیراز انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش از نوع ترکیبی شامل بخش کیفی از نوع تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزشی تقویت خواندن و بخش کمی از نوع شبه‌آزمایشی بود. نمونۀ پژوهش شامل ۳۰ دانش‌آموز پایۀ دوم ابتدایی (۱۵ دختر و ۱۵ پسر) بود که پس از غربالگری از میان ۶۰ دانش‌آموز نارساخوان به تصادف‌ انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل آزمون خواندن و نارساخوانی، آزمون هوش، آزمون رشد دیداری‌حرکتی بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های تحلیل کوواریانس و مقایسهٔ میانگین‌های زوجی در دو گروه مستقل تحلیل شدند. 
یافته‌ها: میانگین خرده‌مقیاس‌های نامیدن تصاویر، درک متن و درک کلمات در مرحلۀ دوم در مقایسه با مرحلۀ اول آموزش تغییر آماری معناداری نداشت (۰٫۰۵). علاوه‌براین یافته‌های تحلیل کوواریانس نشان داد که تأثیر اجرای برنامۀ تقویت خواندن در خرده‌مقیاس‌های قافیه، درک متن، نشانۀ حروف و نشانۀ مقوله دو جنس متفاوت بود (۰٫۰۵>p).
نتیجه‌گیری: طبق نتایج، روش آموزشی مبتنی بر رویکرد پاسخ به مداخله در افزایش مهارت‌های خواندن (روخوانی، درک مطلب و واژگان) مؤثر است، همچنین بستۀ آموزشی تدوین‌شده و برنامۀ طراحی‌شده برای این منظور نیز مفید خواهد بود.

متن کامل [PDF 714 kb]   (870 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۱

فهرست منابع
1. Saduk, B; Sadaq, and Roniz, P. Summary of psychiatry. Rezaie F. (Persian translator). 11th edition. [Tehran]: Arjomand Publications; 2015.
2. Tabrizi M, Tbrizi N, Tabrizi A. Mathematics disorder treatment. [Tehran]: Fararavan Publishers;2015. [Persian]
3. Ashori M, Jalil-Abkenr SS. Students with special needs and inclusive education. (1th Ed). [Tehran]:Publication of Roshd Farhang;2016. [Persian].
4. Halahan DP, Lloyd Ch, Kaufman J, Veic M, Martinz E . Learning disorders. Alizadeh H, Hemati Alamdarlo G, Rezaei Dehnavi S, Shojaei S.(Persian translators). [Tehran]: Arasbaran publication;2005. [Persian]
5. VanDerHeyden AM, Burns MK. Essentials of response to intervention. John Wiley & Sons; 2010.
6. Brown-Chidsey R, Steege MW. Response to intervention: Principles and strategies for effective practice. Guilford Press; 2011.
7. Kavale KA, Kauffman JM, Bachmeier RJ, LeFever GB. Response-to-intervention: Separating the rhetoric of self-congratulation from the reality of specific learning disability identification. Learning Disability Quarterly. 2008;31(3):135-50. [DOI:10.2307/25474644]
8. Sawyer DJ, Bernstein S. Students with phonological dyslexia in school-based programs: Insights from Tennessee schools. The Sage handbook of dyslexia; 2008,pp:312-36. [DOI:10.4135/9780857020987.n15]
9. Speece DL, Shekitka L. How reading disabilities should be operationalized? A survey of experts. Learning Disabilities Research & Practice. 2002 May 1;17(2):118-23. [DOI:10.1111/1540-5826.00038]
10. Fuchs LS, Vaughn S. Responsiveness-to-intervention: A decade later. Journal of learning disabilities. 2012 May;45(3):195-203. [DOI:10.1177/0022219412442150]
11. Tilly WD. How many tiers are needed for successful prevention and early intervention? Heartland Area Education Agency's evolution from four to three tiers. InNational Research Center on Learning Disabilities Responsiveness-to-Intervention Symposium, Kansas City, MO 2003 Dec 5 (pp. 4-5).
12. Khodadadi C, Mahmoudi M. Understanding the response to intervention and learning disorder approach is a new step in preventing and reducing learning disruptions. The National Symposium on Empowering Individuals with Special Needs.2014. [Persian] [https://www.civilica.com/Paper-ISEPP01-ISEPP01_133.html]
13. Bahrami H, Keyamanesh A, Keshavarziyan M. The validity and reliability of the development chart of portrait-gestalt visual-motor test Children aged 6-8 years old. Psychological Research. 2014;21:1-15. [Persian]
14. Poursarifi H, Sobhari Gharamekhi N, Alizadeh R, Rakhshan F. Test standardization Visual movement of the Gestalt port in elementary schools of Tabriz city. Scientific Information Center (Virtual). 1996; 1(1): 30-37.[Persian]
15. Kormi-Nouri R, Moradi A. Reading and Dyslexia Test. [Tehran]: Jahad Academic; 2005. [Persian]
16. Hariri N. Principles and methods of qualitative research. [Tehran]: Islamic Azad University Pub.;2007. [Persian]
17. Aminabadi Z, Alizadeh H. Plans to strengthen spell on the pattern of response-to-intervention and its effectiveness in improving performance Students in third grade spelling problems. [PhD Thesis in Educational Psychology]. [Tehran, Iran]: University of Allameh Tabatabai;2016,pp:78-79. [Persian] [http://jpe.atu.ac.ir/article_7109.html]
18. Burstein R. Visual Perceptual Skill building. Bakhshaee F. (Persian Translator). [Tehran]: Danjeh;2012, pp: 36-68. [Persian]
19. Calhoon MB, Otaiba SA, Cihak D, King A, Avalos A. Effects of a peer-mediated program on reading skill acquisition for two-way bilingual first-grade classrooms. Learning Disability Quarterly. 2007 Aug;30(3):169-84. [DOI:10.2307/30035562]
20. Denton CA. Response to intervention for reading difficulties in the primary grades: Some answers and lingering questions. Journal of learning disabilities. 2012 May;45(3):232-43. [DOI:10.1177/0022219412442155]
21. Orosco MJ, Klingner J. One school's implementation of RTI with English language learners:"Referring into RTI". Journal of Learning Disabilities. 2010 May;43(3):269-88. [DOI:10.1177/0022219409355474]
22. Seddighi A, Tammanaifar M, Dashtbanzade S. A comparison of the performance of children with and without learning disorder on visual-motor bender gestalt test.Journal of Learning Diasabilities. 2012;1(3):118-130.[Persian]
23. Tong F, Irby BJ, Lara-Alecio R, Yoon M, Mathes PG. Hispanic English learners' responses to longitudinal English instructional intervention and the effect of gender: A multilevel analysis. The Elementary School Journal. 2010 Jun;110(4):542-66. [DOI:10.1086/651195]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb