جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 92 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bemana S, Ghamarani A, Naderi F, Asgari P, Mehrabizadeh Honarmand M. Effect of Response to Intervention on the Reading Performance of the Students with Reading Disability . MEJDS. 2017; 7 :92-92
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-826-fa.html
بمانا سیمین، قمرانی امیر، نادری فرح، عسگری پرویز، مهرابی زاده هنرمند مهناز. تدوین برنامهٔ تقویت خواندن بر اساس الگوی پاسخ به مداخله (RTI) و اثربخشی آن بر عملکرد دانش‌آموزان با ناتوانی خواندن. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :92-92

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-826-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2- استادیار دانشگاه اصفهان
3- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز
4- استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (189 مشاهده)

چکیده
هدف: یکی از روش‌های مطرح و کاربردی در زمینۀ تدوین برنامۀ آموزشی، الگوی پاسخ به مداخله است. این مدل امروزه به‌عنوان روشی منحصر‌به‌فرد، خلاقانه و مؤثر جهت افزایش عملکرد تحصیلی بهنگام دانش‌آموزان به کار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامهٔ تقویت خواندن بر‌اساس الگوی پاسخ به مداخله و اثربخشی آن بر عملکرد دختران و پسران دانش‌آموز با ناتوانی خاص خواندن پایهٔ دوم ابتدایی شهر شیراز انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش از نوع ترکیبی شامل بخش کیفی از نوع تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزشی تقویت خواندن و بخش کمی از نوع شبه‌آزمایشی بود. نمونۀ پژوهش شامل ۳۰ دانش‌آموز پایۀ دوم ابتدایی (۱۵ دختر و ۱۵ پسر) بود که پس از غربالگری از میان ۶۰ دانش‌آموز نارساخوان به تصادف‌ انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل آزمون خواندن و نارساخوانی، آزمون هوش، آزمون رشد دیداری‌حرکتی بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های تحلیل کوواریانس و مقایسهٔ میانگین‌های زوجی در دو گروه مستقل تحلیل شدند. 
یافته‌ها: میانگین خرده‌مقیاس‌های نامیدن تصاویر، درک متن و درک کلمات در مرحلۀ دوم در مقایسه با مرحلۀ اول آموزش تغییر آماری معناداری نداشت (۰٫۰۵<p). علاوه‌براین یافته‌های تحلیل کوواریانس نشان داد که تأثیر اجرای برنامۀ تقویت خواندن در خرده‌مقیاس‌های قافیه، درک متن، نشانۀ حروف و نشانۀ مقوله دو جنس متفاوت بود (۰٫۰۵>p).
نتیجه‌گیری: طبق نتایج، روش آموزشی مبتنی بر رویکرد پاسخ به مداخله در افزایش مهارت‌های خواندن (روخوانی، درک مطلب و واژگان) مؤثر است، همچنین بستۀ آموزشی تدوین‌شده و برنامۀ طراحی‌شده برای این منظور نیز مفید خواهد بود.

متن کامل [PDF 714 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb