جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 86 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chehri P, Sadeghi M, Veiskarami H. Investigating the Effects of Hope training on cognitive engagement and Academic Achievement of Exceptional Girl Students (mental retardation) of Khoramaabad Second Level of Middle School. MEJDS. 2017; 7 :86-86
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-808-fa.html
چهری پرستو، صادقی مسعود، ویسکرمی حسنعلی. بررسی تأثیر آموزش امید، بر درگیری شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر استثنایی (با ناتوانی هوشی). مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :86-86

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-808-fa.html


1- دانشگاه لرستان
چکیده:   (596 مشاهده)


چکیده
زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش امید، بر درگیری شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر استثنایی بود.
روش‌بررسی: این پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر استثنایی در دورهٔ دوم متوسطهٔ شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۹۴ بودند. نمونهٔ پژوهش شامل ۳۰ دانش‌آموز دختر استثنایی دورهٔ دوم متوسطه شهر خرم‌آباد بود که با استفاده از روش سرشماری انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه ۱۵ نفر) جایگزین شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت ۹ جلسه تحت آموزش امید قرار گرفتند، اما گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. در پایان از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامۀ درگیری تحصیلی زرنگ و معدل پایان نیمسال تحصیلی دانش‌آموزان بود. داده‌ها به روش آماری تحلیل کواریانس چند‌متغیره و تک‌متغیره تجزیه‌و‌تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش امید، بر افزایش درگیری شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان گروه آزمایش (۰٫۰۰۱>p) معنادار بود.
نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که آموزش امید می‌تواند باعث بالارفتن درگیری شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی (با ناتوانی هوشی) شود. بر این اساس به معلمان پیشنهاد می‌شود در طول دورهٔ آموزش خود، از آموزش امید به‌عنوان سازه‌ای مهم از روان‌شناسی مثبت به دانش‌آموزانی که امید کمتری دارند و تلاش و درگیری شناختی پایین‌تری دارند، استفاده کنند.
 

متن کامل [PDF 615 kb]   (313 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb