جلد 8 - شماره سال ۱۳۹۷                   ‫جلد (8): 69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghjoo A, Soleymani Z, Dadgar H. Effect of Cochlear Implant and Hearing aid on Reading skill in Hearing-Impaired Children . mejds. 2018; 8 :69-69
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-804-fa.html
حق جو اصغر، سلیمانی زهرا، دادگر هوشنگ. بررسی اثربخشی پروتز کاشت حلزون و سمعک بر کسب مهارت خواندن در کودکان کم‌شنوا. مجله مطالعات ناتوانی. 1397; 8 () :69-69

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-804-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- دانشکدهٔ توان‌بخشی، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران
چکیده:   (245 مشاهده)

زمینه و هدف: تحقیقات مختلف نشان می‌دهد کودکان کم‌شنوا در خواندن با مشکلاتی روبه‌رو هستند. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی وسایل کمک شنیداری شامل پروتز کاشت حلزون و سمعک بر توانایی خواندن این کودکان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر تحلیلی و به‌شیوه‌ٔ مورد‌شاهدی بود. در این مطالعه ۶۳ کودک فارسی‌‌زبان پایهٔ اول دبستان (۲۱ کودک کاشت حلزون و ۲۱ کودک کاربر سمعک و ۲۱ کودک شنوای طبیعی) در شهر تهران شرکت کردند. برای ابزار سنجش، ده خرده‌آزمون از آزمون خواندن نما استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین نمرات خواندن در کودکان شنوای طبیعی درمقایسه با کودکان کم‌شنوای شدید تا عمیق دارای کاشت حلزون و کاربر سمعک به‌‌طور معناداری بیشتر بود (۰٫۰۱<p)؛ اما تفاوت معناداری در میانگین نمرات خواندن بین کودکان کم‌شنوای شدید تا عمیق دارای کاشت حلزون و کاربر سمعک دیده نشد.
نتیجه‌گیری: باتوجه به یافته‌ها، پروتز کاشت حلزون درمقایسه با سمعک برای کسب مهارت در خواندن مؤثرتر نیست. برای بررسی تأثیر وسایل کمک شنیداری بر مهارت خواندن نیاز است فاکتورهای مهم دیگر درنظر گرفته شود.

واژه‌های کلیدی: خواندن، کم‌شنوایی، کاشت حلزون، سمعک.
متن کامل [PDF 480 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۸

فهرست منابع
1. Razaei M, Rashedi V, Tehrani L. Investigation and comparison of fifth grade elementary student’s reading skills with severe hearing loss and hearing in Tehran. Journal of Rehabilitation. 2013;14:17-22. [Persian] [link]
2. Harris M, Moreno C. Deaf children's use of phonological coding: Evidence from reading, spelling, and working memory. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2004;9:253-68. [DOI]
3. Gallaudet College W, DC Annual Survey of Hearing Impaired Children, Youth. Academic achievement test results of a national testing program for hearing impaired students, United States, Spring, 1971: Office of Demographic Studies, Gallaudet College; 1972.
4. Muter V, Hulme C, Snowling MJ, Stevenson J. Phonemes, rimes, vocabulary, and grammatical skills as foundations of early reading development: evidence from a longitudinal study. Developmental psychology. 2004;40:665. [DOI]
5. Melby-Lervåg M, Lyster S-AH, Hulme C. Phonological skills and their role in learning to read: a meta-analytic review. American Psychological Association; 2012. [DOI]
6. Kyle FE, Harris M. Concurrent correlates and predictors of reading and spelling achievement in deaf and hearing school children. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2006;11:273-88. [DOI]
7. Spencer LJ, Tomblin JB. Evaluating phonological processing skills in children with prelingual deafness who use cochlear implants. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2008;14:1-21. [DOI]
8. Rastegarianzadeh N, Shahbodaghi M, Faghihzadeh S. Study of Phonological Awareness of Preschool and School Aged Children with Cochlear Implant and Normal Hearing. Korean Journal of Audiology. 2014;18:50-3. [DOI]
9. Soleymani Z, Amidfar M, Dadgar H, Jalaie S. Working memory in Farsi-speaking children with normal development and cochlear implant. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 2014;78:674-8. [DOI]
10. Archbold S, Harris M, O’Donoghue G, Nikolopoulos T, White A, Richmond HL. Reading abilities after cochlear implantation: The effect of age at implantation on outcomes at 5 and 7 years after implantation. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 2008;72:1471-8. doi:10.1016/j.ijporl.2008.06.016
11. Marschark M, Rhoten C, Fabich M. Effects of cochlear implants on children's reading and academic achievement. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2007;12:269-82. [DOI]
12. Weisi F, Rezaei M, Rashedi V, Heidari A, Ebrahimi-Pour M. Comparison of reading skills between children with cochlear implants and children with typical hearing in Iran. International journal of pediatric otorhinolaryngology. 2013;77:1317-21. [DOI]
13. Fagan MK, Pisoni DB, Horn DL, Dillon CM. Neuropsychological correlates of vocabulary, reading, and working memory in deaf children with cochlear implants. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2007;12:461-71. [DOI]
14. Peng S. Perception and production of speech intonation in pediatric cochlear implant recipients and children with normal hearing. 2005.
15. Connor CM, Zwolan TA. Examining multiple sources of influence on the reading comprehension skills of children who use cochlear implants. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2004;47:509-26. [DOI]
16. Thoutenhoofd E. Cochlear implanted pupils in Scottish schools: 4-year school attainment data (2000–2004). Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2006;11:171-88. [DOI]
17. Geers AE. Predictors of reading skill development in children with early cochlear implantation. Ear and hearing. 2003;24:59S-68S. [DOI]
18. Rezaei M, Rashedi V, Morasae EK. Reading skills in Persian deaf children with cochlear implants and hearing aids. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 2016;89:1-5. [DOI]
19. Harris M, Terlektsi E. Reading and spelling abilities of deaf adolescents with cochlear implants and hearing aids. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2011;16:24-34. [DOI]
20. Oryadi-Zanjani MM, Vahab M, Bazrafkan M, Haghjoo A. Audiovisual spoken word recognition as a clinical criterion for sensory aids efficiency in Persian-language children with hearing loss. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 2015;79:2424-7. doi:10.1016/j.ijporl.2015.11.004
21. Eisenberg LS, Kirk KI, Martinez AS, Ying EA, Miyamoto RT. Communication abilities of children with aided residual hearing: comparison with cochlear implant users. Archives of Otolaryngology–Head & Neck Surgery. 2004;130:563-9. [DOI]
22. Moghiminejad S, Baharlooie N, Ghasisin L. Karami-Nouri R, Moradi A. Nama reading test. Tehran: Iranian Academic Center for Education, Culture and Research; 2008. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2013;9:470-9. [Persian]
23. Fiori A, Reichmuth K, Matulat P, et al. Do children with cochlear implants read or write differently?: literacy acquisition after cochlear implantation. HNO. 2010;58:934-46. [DOI]
24. Geers AE. Comparing implants with hearing aids in profoundly deaf children. Otolaryngology-Head and Neck Surgery. 1997;117:150-4. [DOI]
25. Coltheart M, Rastle K, Perry C, et al. DRC: a dual route cascaded model of visual word recognition and reading aloud. Psychological review. 2001;108:204.
26. Soleymani Z, Kazemi DM. Valldi1y and reliabiu1y of the phonological awareness test. 2005;9(1(33)):82-100.
27. Marschark M, Harris M. Success and failure in learning to read: The special case (?) of deaf children. Reading comprehension difficulties: Processes and intervention 1996: 279-300.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb