جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nadertabar M, Sharifi Daramadi P, Pezeshk S, Farrokhi N. The Influence of Computer Games on Visual-Motor Skills in Deaf Students. MEJDS. 2017; 7 :101-101
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-783-fa.html
نادرتبار مهستی، شریفی درآمدی پرویز، پزشک شهلا، فرخی نورعلی. اثربخشی بازی‌های مداخله‌ای رایانه‌ای در مهارت‌های دیداری-حرکتی دانش‌آموزان ناشنوا. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :101-101

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-783-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (1268 مشاهده)


چکیده
هدف: ناشنواییِ زودهنگام می‌تواند موجب کندی رشدوتحول مهارت‌های دیداری-حرکتی شود. یکی از روش‌های تحریک این مهارت‌ها استفاده از بازی‌های رایانه‌ای است. از آن‌جاکه درزمینۀ تأثیر نرم‌افزارهای رایانه‌ای در بهبود مهارت‌های دیداری-حرکتی کودکان مطالعات اندکی وجود دارد، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی‌های مداخله‌ای رایانه‌ای در مهارت‌های دیداری-حرکتی دانش‌آموزان ناشنوا انجام گرفته است.
روش‌بررسی: در این پژوهشِ نیمه‌آزمایشی از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. نمونه‌های این پژوهش شامل ۳۰دانش‌آموز ناشنوای ۱۰-۷سال (۱۴دختر و ۱۶پسر) بود که به‌روش نمونه‌گیریِ در دسترس انتخاب و با همتاسازی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. هرگروه از ۷دختر و ۸پسر تشکیل می‌شد. ابزار این پژوهش، آزمون مهارت‌های دیداری-حرکتی (نسخهٔ بازبینی‌شده) و مجموعهٔ بازی‌های مداخله‌ای رایانه‌ای (شامل ۱۴بازی اینترنتی «هماهنگی چشم و دست» (بوده است. گروه آزمایش، به‌مدت ۱۰هفته در ۲۰جلسهٔ ۵۰دقیقه‌ای انفرادی بازی‌های مداخله‌ای رایانه‌ای(هفته‌ای دوبار) شرکت کردند. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ۲۱ و به‌روش تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تحلیل شدند.
یافته‌ها: در گروه آزمایش درمقایسه با گروه کنترل، افزایش معنا‌داری در نمرات مهارت‌های دیداری-حرکتی (۰٫۰۰۱<p) و مؤلفه‌های آن شامل مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل دیداری (۰٫۰۰۱<p)، مهارت‌های دیداری-فضایی (۰٫۰۰۲=p) و مهارت‌های یک‌پارچگی دیداری-حرکتی مشاهده شد (۰٫۰۰۱<p).
نتیجه‌گیری: بازی‌های مداخله‌ای رایانه‌ای استفاده‌شده در این پژوهش که باعنوان «بازی‌های هماهنگی چشم و دست» معرفی شده است، می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های دیداری-حرکتی دانش‌آموزان ناشنوا شود. کارآیی، دسترسی آسان، مفرح‌بودن و قابلیت انجام در خانه و محیط‌های آموزشی، این روش را راهبردی مؤثر برای کاهش مشکلات دیداری-حرکتی کودکان ناشنوا معرفی می‌کند.
 

متن کامل [PDF 964 kb]   (346 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb