جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipur Dehaghani F, Amiri M, Asgari Zadeh A R, Motaghi Z, Shekofteh S, Saiadi S. Learning Walls: A New and Convenient Way to Teach Students with Learning Disabilities for Improving the Learning Process. MEJDS. 2017; 7 :105-105
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-774-fa.html
علی‌پور دهاقانی فاطمه، امیری مجید، عسگری‌زاده علیرضا، متقی زینب، شکفته صدیقه، صیادی صوفیا. روشی جدید و مناسب جهت بهبودی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری و بهبود فرآیند یادگیری آن . مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :105-105

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-774-fa.html


1-
2- دانشگاه پیام نور، اصفهان
3- دانشگاه اصفهان
4- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان
5- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی شهر
6- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان
چکیده:   (689 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر در زمینهٔ بررسی و مطالعات اختلالات یادگیری دانش‌آموزان بود که با هدف ارائهٔ روش جدید و مناسب استفاده از دیوارهای یادگیری برای آموزش و بهبودی برخی از اختلالات یادگیری دانش‌آموزان انجام شد.
روش‌بررسی: پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود که با استفاده از پرسشنامه‌های آزمون تشخیص تفاوت شنوایی وپم، آزمون حافظهٔ وکسلر، آزمون ماریان فراستیک، آزمون ریون، پرسشنامهٔ مایکل راتر، آزمون‌های خواندن، املا و ریاضی، آزمایش‌های مربوط به تشخیص برتری جانبی انجام گرفت. جامعۀ آماری تمامی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۴ مدارس استثنایی (پایه‌های اول، دوم، سوم) استان اصفهان بودند که به‌صورت تصادفی دو گروه ۴۸ نفر شامل کودکان مبتلا به اختلال یادگیری و غیرمبتلا انتخاب شدند. جهت بررسی تأثیر فضاسازی و بهره‌برداری از محیط‌های آموزشی مدارس بر میزان یادگیری، مهارت ارتباطی، مهارت زبان گفتاری، مهارت زبان نوشتاری، مهارت خواندن و مهارت حساب دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری از روش تحلیل واریانس تک‌متغیره استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان‌دهندهٔ افزایش در میانگین نمرات یادگیری و مهارت‌های ارتباطی، زبان گفتاری، زبان نوشتاری، خواندن و حساب در گروه آزمایش به‌طور معنا‌داری بیشتر از گروه کنترل بود (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: استفاده از روش دیوارهای یادگیری موجب بهبودی برخی از اختلالات یادگیری دانش‌آموزان شده است و همین‌طور می‌توان گفت بهره‌برداری از محیط مدرسه و محل‌های آموزشی از شیوع و ابتلای اختلالات یادگیری در بین دانش‌آموزان می‌کاهد.

متن کامل [PDF 683 kb]   (199 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb