جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi A, Behpajooh A, Shokoohi-Yekta M, Arjmandi A A, Azizi M P. The Effectiveness of Cognitive Plays on Executive Function and Math Achievement of Preschool Children at Risk for Mathematic Difficulties. mejds. 2017; 7 :82-82
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-767-fa.html
احمدی احمد، به‌پژوه احمد، شکوهی‌یکتا محسن، ارجمندنیا علی اکبر، عزیزی محمد پارسا. اثربخشی بازی‌های شناختی بر بهبود مهارت‌های کارکرد اجرایی و ریاضی کودکان پیش‌دبستانی در معرض خطر برای مشکلات ریاضی. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :82-82

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-767-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (3172 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: کارکردهای اجرایی شامل حافظهٔ فعال، بازداری پاسخ و انعطاف‌پذیری شناختی نقش تعیین‌کننده در عملکرد روزمره و آمادگی ورود به مدرسه برای کودکان پیش‌دبستانی دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش‌های کارکرد اجرایی بر مهارت‌های حافظهٔ فعال، انعطاف‌پذیری شناختی، بازداری پاسخ، توجه، برنامه‌ریزی و مهارت‌های پایهٔ ریاضی کودکان پیش‌دبستانی در معرض خطر برای بروز مشکلات ریاضی بود.
روش‌بررسی: این پژوهشی نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. تعداد ۴۰ کودک در معرض خطر برای مشکلات ریاضی از بین شش مرکز پیش‌دبستانی و مهدکودک منطقهٔ دو در شهر تهران انتخاب شدند. این انتخاب به‌صورت غربالگری چند‌مرحله‌ای بوده و پس از آن افراد به‌‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل کاربندی شدند. گروه آزمایش ۲۴ جلسه آموزش کارکردهای اجرایی را دریافت کرد. در‌حالی‌که گروه کنترل برنامه‌های آموزشی معمول مهدکودک و مراکز پیش‌دبستانی را تجربه می‌کرد. آزمودنی‌ها پیش و پس از مداخله در حیطه‌های شناختی و تحصیلی ارزیابی شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تفاوت معنا‌دار گروه آزمایش و کنترل (۰٫۰۰۱>p) در مؤلفه‌های حافظهٔ فعال و انعطاف‌پذیری شناختی با میزان تأثیر ۰٫۴۲ در حیطهٔ حافظهٔ فعال و ۰٫۲۲ در مؤلفهٔ انعطاف‌پذیری شناختی است. در‌حالی‌که تغییر معناداری در نمرات بازداری پاسخ، توجه، برنامه‌ریزی و مهارت‌های پایه ریاضی مشاهده نشد. (۰٫۰۵>p).
نتیجه‌گیری: با عنایت به یافته‌های این پژوهش، ارائهٔ آموزش کارکردهای اجرایی می‌تواند به‌عنوان بخشی از برنامهٔ آموزشی کودکان پیش‌دبستانی در مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی استفاده شود.

متن کامل [PDF 690 kb]   (765 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروری کامل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۷

فهرست منابع
1. Diamond A, Lee K. Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science. 2011;333(6045):959-64. [DOI:10.1126/science.1204529]
2. Blair C, Razza RP. Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child Dev. 2007;78(2):647-63. [DOI:10.1111/j.1467-8624.2007.01019.x]
3. Bull R, Scerif G. Executive functioning as a predictor of children's mathematics ability: Inhibition, switching, and working memory. Dev Neuropsychol. 2001;19 (3):273-293. [DOI:10.1207/S15326942DN1903_3]
4. Dumontheil I, Klingberg T. Brain activity during a visuospatial working memory task predicts arithmetical performance 2 years later. Cereb Cortex. 2012;22(5):1078-85. [DOI:10.1093/cercor/bhr175]
5. Blakey E, Carroll DJ. A short executive function training program improves preschoolers' working memory. Front Psychol. 2015;6:1827. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.01827]
6. Egeland J, Aarlien AK, Saunes B-K. Few effects of far transfer of working memory training in ADHD: a randomized controlled trial. PloS one. 2013;8(10):e75660. [DOI:10.1371/journal.pone.0075660]
7. Liu Q, Zhu X, Ziegler A, Shi J. Corrigendum: The effects of inhibitory control training for preschoolers on reasoning ability and neural activity. Sci Rep. 2016;6. [DOI:10.1038/srep20296]
8. Thorell LB, Lindqvist S, Bergman Nutley S, Bohlin G, Klingberg T. Training and transfer effects of executive functions in preschool children. Dev Sci. 2009;12(1):106-13. [DOI:10.1111/j.1467-7687.2008.00745.x]
9. Röthlisberger M, Neuenschwander R, Cimeli P, Michel E, Roebers CM. Improving executive functions in 5‐and 6‐year‐olds: Evaluation of a small group intervention in prekindergarten and kindergarten children. Infant Child Dev. 2012;21(4):411-29. [DOI:10.1002/icd.752]
10. Hahn-Markowitz J, Berger I, Manor I, Maeir A. Efficacy of Cognitive-Functional (Cog-Fun) Occupational Therapy Intervention Among Children With ADHD An RCT. J Atten Disord. 2016:1087054716666955. [DOI:10.1177/1087054716666955]
11. Witt M. School based working memory training: Preliminary finding of improvement in children's mathematical performance. Adv. Cogn. Psychol. 2011;7 :7-15 [DOI:10.2478/v10053-008-0083-3]
12. St Clair‐Thompson H, Stevens R, Hunt A, Bolder E. Improving children's working memory and classroom performance. Educ. Psychol. 2010;30(2):203-19. [DOI:10.1080/01443410903509259]
13. Simons DJ, Boot WR, Charness N, Gathercole SE, Chabris CF, Hambrick DZ, et al. Do "brain-training" programs work? Psychol Sci Public Interest. 2016;17(3):103-86. [DOI:10.1177/1529100616661983]
14. Melby-Lervåg M, Hulme C. Is working memory training effective? A meta-analytic review. Dev Psychol. 2013;49(2):270. [DOI:10.1037/a0028228]
15. Kohansedg S. Assessing basic math skills in preschool. [Thesis for Master of Art]. [Tehran, Iran]: Faculty of Psychology, Allameh Tabataba'i University. 1998:80-5. [Persian]
16. Afrooz G, Farid F, Mousavi M, Soveyzi R. Construct Validity Assessment: Convergent Type for Stanford Binet and Wechsler Intelligence Scale for Children in Tehran. ARRB. 2014;4(24):4400. [DOI:10.9734/ARRB/2014/11448]
17. Roid GH, Barram RA. Essentials of Stanford-Binet intelligence scales (SB5) assessment. John Wiley & Sons; 2004.
18. Shiri Aminloo M, Kamkary K, Shokrzadeh S. The Concurrent validity of the new version of the Tehran-Stanford-Binet ‎Intelligence Scale with the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. J Spec Educ. 2013;7(120):50-61. [Persian]
19. Morris R, Rushe T, Woodruffe P, Murray R. Problem solving in schizophrenia: a specific deficit in planning ability. J Schizophr Res. 1995;14(3):235-46. [DOI:10.1016/0920-9964(94)00044-9]
20. Mashhadi A, Rasoulzadehe TK, Azadfallah P, Soltanifar A. Planning and Organizing Abilities in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). J Clin Psychol. 2010;1(2):37-50. [Persian]
21. Connor A, Franzen MD, Sharp B. Effects of practice and differential instructions on Stroop performance. J Clin Exp Neuropsychol. 1988; 10(1):1-4.
22. Rezapour T EH, Pouretemad H, Nili M, Moradi H.. Maghzineh Attention Computerized Trainings to Increase Brain Activation. 2nd ed. [Tehran]: Mehrsa Publishers; 2016,pp: 8-13. [Persian]
23. Clements DH, Sarama J, Germeroth C. Learning executive function and early mathematics: Directions of causal relations. Early Child Res Q. 2016;36:79-90. [DOI:10.1016/j.ecresq.2015.12.009]
24. Dovis S, Van der Oord S, Wiers RW, Prins PJ. Improving executive functioning in children with ADHD: training multiple executive functions within the context of a computer game. A randomized double-blind placebo controlled trial. PloS one. 2015;10(4):e01216 [DOI:10.1371/journal.pone.0121651]
25. Fisher AV. Automatic shifts of attention in the Dimensional Change Card Sort task: Subtle changes in task materials lead to flexible switching. J Exp Child Psychol. 2011;108(1):211-9. [DOI:10.1016/j.jecp.2010.07.001]
26. Westerberg H, Klingberg T. Changes in cortical activity after training of working memory-a single-subject analysis. Physiol Behav. 2007;92(1):186-92. [DOI:10.1016/j.physbeh.2007.05.041]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb