جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 102 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami S, Jabbari S, Mojaver S. Relationship between Cognitive-emotional Regulation and Resiliency in Families with Children with Special Needs: Investigating the Role of Mindfulness as a Mediator. mejds. 2017; 7 :102-102
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-745-fa.html
رستمی صدیقه، جباری سوسن، مجاور شیرین. بررسی رابطهٔ تنظیم‌شناختی هیجان و تاب‌‌آوری در خانواده‌‌های دارای کودکان استثنایی با نقش واسطه‌‌ای ذهن‌‌آگاهی. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :102-102

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-745-fa.html


1- دانشگاه شیراز
چکیده:   (1191 مشاهده)
هدف: والدین دارای کودک استثنایی به‌دلیل مشکلاتی که به‌خاطر فرزندشان با آن رودررو شده‏‌اند، نیاز به الگوهای سازگاری و حمایتی قوی دارند. هدف از این پژوهش بررسی رابطهٔ تنظیم‌شناختی هیجان و تاب‏‌آوری در خانواده‏‌های دارای کودکان استثنایی با نقش واسطه‌ای ذهن‏‌آگاهی است.
روش‌بررسی: پژوهش از نوع همبستگی بود. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نرم‏افزار SPSS نسخهٔ ۲۱ به‌کار گرفته شد. در این پژوهش از پرسشنامهٔ تاب‌آوری خانواده (سیکبی، ۲۰۰۵) و پرسشنامهٔ تنظیم‌شناختی-هیجان (گارنفسکی، ۲۰۰۱) و پرسشنامهٔ ذهن‌آگاهی (بائر، ۲۰۰۶) استفاده گردید. نمونه شامل ۲۶۴ والدین (پدرومادر) دانش‌آموز (۱۰۵ پسر و ۱۵۹ دختر) بود که به‌شیوهٔ نمونه‌گیری خوشه‌ای از مدارس مختلف انتخاب شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد تنظیم‌شناختی-هیجان توان پیش‌بینی تاب‌آوری را دارد. همچنین، همبستگی تنظیم‌شناختی-هیجان با تاب‌آوری (۰٫۳۶r=، ۰٫۰۱>p) و با ذهن‌آگاهی (۰٫۴۲r=، ۰٫۰۱>p) مثبت و معنادار و همبستگی بین تاب‌آوری و ذهن‌آگاهی نیز مثبت و معنادار است (۰٫۱۷ r=، ۰٫۰۱p<).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج این تحقیق هریک از ابعاد تنظیم‌شناختی-هیجان تاب‌آوری را پیش‌بینی می‌کند. درصورتی‌که متغیر واسطه‌ای ذهن‌آگاهی در فهم و درک رابطهٔ بین تنظیم‌شناختی و تاب‌آوری اساسی نیست.
 

متن کامل [PDF 750 kb]   (278 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۶

فهرست منابع
1. Chang VY, Palesh O, Caldwell R, Glasgow N, Abramson M, Luskin F, et al. The effects of a mindfulness‐based stress reduction program on stress, mindfulness self‐efficacy, and positive states of mind. Stress and Health: Journal of the International Society for the Investigation of Stress. 2004 Aug;20(3):141-7.
2. Ciarrochi J, Chan AY, Bajgar J. Measuring emotional intelligence in adolescents. Personality and individual differences. 2001 Nov 1;31(7):1105-19.
3. Connor KM, Davidson JR. Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety. 2003 Sep;18(2):76-82.
4. Elias MJ, Tobias SE, Friedlander BS. Raising Emotionally Intelligent Teenagers: Parenting with Love, Laughter, and Limits. Harmony books, Random House, Inc., 1540 Broadway, New York, NY 10036; 2000.
5. Martin RC, Dahlen ER. Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. Personality and individual differences. 2005 Nov 1;39(7):1249-60.
6. Garmezy N, Masten AS. The protective role of competence indicators in children at risk: Perspectives on stress and coping. In Cummings EM, Greene AL, Karraker KH, editors, Life-span developmental psychology: Perspectives on stress and coping. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 1991. p. 151-174
7. Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences. 2001 Jun 1;30(8):1311-27.
8. Garnefski N, Kraaij V. Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual differences. 2006 Jun 1;40(8):1659-69.
9. Gross JJ, Thompson RA. Emotion regulation: Conceptual foundations. Handbook of emotion regulation. New York: Guilford press; 2007,PP: 3- 24.
10. Gross JJ. The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Review of general psychology. 1998 Sep;2(3):271-99.
11. Hassani J, Azadfallah P, Tabatabaie SK, Ashayeri H. The assessment of cognitive emotion regulation strategies according to neuroticism and extraversion personality dimensions. Advances in Cognitive Science. 2008; 40:1-10. [Persian]
12. Heiman T. Parents of children with disabilities: Resilience, coping, and future expectations. Journal of developmental and physical disabilities. 2002 Jun 1;14(2):159-71.
13. Kabat-Zinn J, Hanh TN. Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. New York: Dell publishing,1990.
14. Legerstee JS, Garnefski N, Verhulst FC, Utens EM. Cognitive coping in anxiety-disordered adolescents. Journal of adolescence. 2011 Apr 1;34(2):319-26.
15. McGee R, Wolfe D, Olson J. Multiple maltreatment, attribution of blame, and adjustment among adolescents. Development and psychopathology. 2001 Dec;13(4):827-46.
16. Nolen-Hoeksema S, McBride A, Larson J. Rumination and psychological distress among bereaved partners. Journal of personality and social psychology. 1997 Apr;72(4):855.
17. Pellitteri J. The relationship between emotional intelligence and ego defense mechanisms. The Journal of psychology. 2002;136(2):182-94.
18. Rieffe C. Awareness and regulation of emotions in deaf children. British Journal of Developmental Psychology. 2012;30(4):477-92.
19. Roberts JE, Kassel JD. Mood-state dependence in cognitive vulnerability to depression: The roles of positive and negative affect. Cognitive Therapy and Research. 1996 Feb 1;20(1):1-12.
20. Samani S, Jokar B, Sahragard N. Effects of resilience on mental health and life satisfaction. Iranian Journal of psychiatry and clinical psychology. 2007;13(3):290-5. [Persian]
21. Teasdale JD, Moore RG, Hayhurst H, Pope M, Williams S, Segal ZV. Metacognitive awareness and prevention of relapse in depression: empirical evidence. Journal of consulting and clinical psychology. 2002;70(2):275-87.
22. de Veer S, Brouwers A, Evers W, Tomic W. A Pilot Study of the Psychological Impact of the Mindfulness-Based Stress Reduction Program on Persons who Stutter. European psychotherapy. 2009; 9 (1): 39- 56.
23. Hollis-Walker L, Colosimo K. Mindfulness, self-compassion, and happiness in non-meditators: A theoretical and empirical examination. Personality and Individual differences. 2011 Jan 1;50(2):222-7.
24. Ho MY, Cheung FM, Cheung SF. The role of meaning in life and optimism in promoting well-being. Personality and individual differences. 2010 Apr 1;48(5):658-63.
25. Zautra AJ, Hall JS, Murray KE. Resilience: A new definition of health for people and communities. In: Handbook of adult resilience. The Guildford Press; 2010, pp. 3-30.
26. Zeitlin SB, McNally RJ. Alexithymia and anxiety sensitivity in panic disorder and obsessive-compulsive disorder. The American journal of psychiatry. 1993 Apr 1;150(4):658.
27. Ahmadvand Z. five-fold cross-validation and reliability of mindfulness in non-clinical samples [MA thesis in Clinical Psychology].Tehran: Shahed University, 2011.[Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb