جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliasgari Z, Ghamarani A. Effect of Emotional Expressiveness Training on the Sense of Entrapment of Mothers with Hyperactive Children. MEJDS. 2017; 7 :31-31
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-719-fa.html
علی عسگری زهره، قمرانی امیر. اثربخشی درمان مبتنی بر ابرازگری هیجانی بر احساس گرفتاری مادران کودکان بیش فعال. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :31-31

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-719-fa.html


1- کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان
2- استادیار دانشگاه اصفهان
چکیده:   (32 مشاهده)


چکیده
زمینه و هدف: بزرگ کردن کودک دارای نیازهای ویژه (مانند کودک دارای بیش‌فعالی-نقص‌توجه)، شرایط خاصی را برای والدین فراهم می‌کند که این شرایط همراه با تجربه اضطراب و افسردگی است و چون هیچ راهی برای رهایی و خلاص‌شدن از این شرایط وجود ندارد، فرد احساس گرفتاری می‌کند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی‌بر ابرازگری هیجانی بر احساس گرفتاری مادران کودکان بیش‌فعال در شهر اصفهان انجام شد.
روش‌بررسی: طرح پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر تمامی مادران با فرزند مبتلا به اختلال بیش‌فعالی-نقص‌توجه در شهر اصفهان بود. نمونه‌گیری در این مطالعه به‌‌صورت خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای بود و تعداد ۳۰ کودک از طریق مقیاس سنجش بیش‌فعالی کانرز انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش، مقیاس احساس گرفتاری (گیلبرت و آلان، ۱۹۹۸) بود. گروه آزمایش به‌مدت ۲ ماه در ۹ جلسهٔ ۱ ساعتهٔ درمانی ابرازگری هیجانی شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه‌‌و‌تحلیل شد. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش ابراز‌گری هیجانی بر احساس گرفتاری بیرونی (۰٫۰۰۱p≤) و گرفتاری درونی (۰٫۰۰۱p≤) تأثیر معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: باتوجه به یافته‌های پژوهش مبنی‌بر اثربخشی آموزش ابرازگری هیجان، می‌توان از این روش برای کاهش مشکلات روان‌شناختی این گروه از مادران بهره برد.
 

متن کامل [PDF 485 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb