جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assadi Gandomani R, Nesayan A, Faridi R. Effect of Positive Parenting Training in Mothers of Children with Attention Deficit Hyperactivity on Reducing Symptoms of ADHD. MEJDS. 2017; 7 :90-90
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-658-fa.html
اسدی گندمانی رقیه، نسائیان عباس، فریدی رضا. اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت به مادران بر کاهش نشانه‌‌های اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :90-90

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-658-fa.html


1- دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه بجنورد
2- کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی بیمارستان قائم
چکیده:   (167 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی اختلال عصبی رفتاری بسیار شایع در دوران کودکی است. حضور کودک مبتلا به اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی در خانواده وظایف مضاعفی را بر والدین این کودکان تحمیل می‏‌کند. این حضور باعث افزایش فشار روانی و مشکلات روان‌شناختی مانند اضطراب و افسردگی در والدین می‌شود. برای درمان این اختلال از روش‏های مختلفی مانند دارودرمانی، درمان رفتاری و شناختی استفاده می‏‌شود. هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت به والدین بر کاهش نشانه‏‌های اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی بود. 
روش‌بررسی: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعهٔ پژوهش شامل تمامی کودکان با اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی شهر مشهد بودند. نمونه شامل ۲۰ کودک ۸ تا۱۲ ساله می‌شد که به کلینیک روان‌پزشکی بیمارستان ابن‌سینای مشهد مراجعه داشتند. این کودکان از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و سپس به‌طور تصادفی در دو گروه ۱۰ نفری (گروه آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامهٔ مرضی کودکان CSI-4 برای سنجش نشانه‌‏های اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی استفاده شد. مادران گروه آزمایش به‌مدت ۸ جلسه در برنامه‏ٔ آموزشی فرزند‌پروری مثبت شرکت کردند، ولی برای مادران گروه کنترل برنامهٔ آموزشی خاصی در نظر گرفته نشد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش گروهی فرزندپروری مثبت به مادران بر کاهش نشانه‌های اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی تأثیرگذار است (۰٫۰۱>p).
نتیجه‌گیری: با استناد به یافته‌‏های به‌دست‌آمده از این پژوهش می‌‏توان گفت برنامهٔ فرزندپروری مثبت رویکردی مناسب برای کاهش نشانه‏‌های اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی است.

متن کامل [PDF 665 kb]   (84 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb