جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 10 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reviews viewpoint of the pre-professional teachers about textbooks in terms of career preparation. MEJDS. 2017; 7 :10-10
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-644-fa.html
شریفی جندانی حمیدرضا، غباری بناب باقر، محکی فرهاد، محمدی احمد. بررسی دیدگاه دبیران دوره پیش‌حرفه‌ای پیرامون کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کم‌توان هوشی از نظر توجه به آمادگی شغلی . مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :10-10

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-644-fa.html


1- کارشناس‌ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
2- استاد گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
3- کارشناس‌ارشد فلسفهٔ آموزش‌و‌پرورش دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (100 مشاهده)

چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه دبیران پیش‌‌حرفه‌‌ای دربارهٔ مفهوم آمادگی شغلی پرداخته است. به این‌منظور نظر دبیران پیش‌‌حرفه‌‌ای دربارهٔ محتوای کتاب‌های کار و فناوری و مهارت‌‌های اجتماعی‌اقتصادی مطالعه شد. 
روش‌بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود. تعداد ۴۵ نفر از دبیران استان اصفهان که کتاب‌های حرفه‌وفن و مهارت‌های اجتماعی‌اقتصادی را در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ تدریس کرده‌اند، انتخاب نموده، سپس پرسشنامهٔ محقق‌ساخته در اختیار آنان قرار گرفت. در این پژوهش با بهره‌گرفتن از مطالعات و تحقیقات متعدد، آمادگی شغلی به هشت مؤلفه تقسیم شد و برای هر مؤلفه خرده‌مؤلفه‌های متناسب تدوین گردید. داده‌ها به کمک آزمون t تک‌گروهی در سطح خطای یک درصد تجزیه‌و‌تحلیل شد. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد که دبیران کتاب‌ها را در مؤلفه‌های مهارت‌های اجتماعی مناسب در محیط کار، ایجاد نگرش مثبت به اشتغال، کفایت‌های شخصی، مهارت جستجوی شغل، اوقات فراغت، آموزش مشاغل و مهارت‌های فکری، پایین‌تر از حد متوسط ارزیابی نموده‌اند. تنها در مؤلفهٔ مهارت‌های تحصیلی، دبیران اعتقاد داشتند که کتاب‌ها در حد متوسط ظاهر شده‌اند. 
نتیجه‌گیری: با‌توجه به یافته‌‌های پژوهش، کتاب‌‌های تحلیل‌شده از نظر پرداختن به مفهوم آمادگی شغلی، وضعیت مطلوبی ندارند. 
 

متن کامل [PDF 543 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb