مقالات درحال آماده‌سازی                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده روان شناسی
2- دانشکده روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (73 مشاهده)

چکیده

هدف: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی بازی‌های ادراکی – حرکتی بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت.

روش بررسی: در قالب یک طرح آزمایشی پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل، با استفاده از روش نمونه­گیری در تصادفی،30 نفر از کودکان  دختر دارای اختلال رشد هماهنگی  ساکن شهر اصفهان در سال تحصیلی 93- 1392 انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. گروه­ آزمایش  16 جلسه مداخله مبتنی بر بازی‌های ادراکی- حرکتی دریافت و نمرات پرسشنامه‌ی کانرز والدین و سیاهه‌ی اختلال هماهنگی رشدی ویژه والدین (DCD- Q7) قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه جمع‌آوری شد و با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها:  یافته‌های  پژوهش نشان داد که مداخلات زودهنگام مبتنی بر بازی‌های ادراکی–حرکتی بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی مؤثر است (001/0 >p).

نتیجه‌گیری:  با توجه به  یافته‌های پژوهش حاضر مبنی براثر بخشی بازی‌های ادراکی – حرکتی بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی، بنابراین توجه به یافته‌های پژوهش حاضر در طراحی مداخلات مناسب جهت درمان مشکلات شناختی این کودکان می‌تواند مؤثر واقع شود.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb