جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghban Vahidi M, Hossein Khanzadeh A A, Nedaee N. The Impact of Training Mothers of Autistic Children for Effective Communication Skills on Social Skills Improvement in Autistic Children. MEJDS. 2017; 7 :44-44
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-627-fa.html
باغبان وحیدی منصوره، حسین خانزاده عباسعلی، ندائی ناهید. تأثیر آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر به مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود مهارت‌های اجتماعی این کودکان. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :44-44

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-627-fa.html


1- کارشناس‌ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، رشت
2- دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه گیلان
3- کارشناس‌ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه گیلان
چکیده:   (81 مشاهده)


چکیده
زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در مهارت‌های اجتماعی با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود مهارت‌های اجتماعی این کودکان انجام شد.
روش‌بررسی: روش این پژوهش از نوع شبه‌تجربی و با طرح پیش‌آزمون‌پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از میان مادران کودکان ۴ تا ۱۳ساله مبتلا به اوتیسم از مرکز اوتیسم تهران در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴، ۲۴ نفر برحسب شرایط ورود به پژوهش، انتخاب‌شده و به‌شکل تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس‌از انجام پیش‌آزمون به‌کمک پرسشنامهٔ مهارت اجتماعی کودکان پیش‌از دبستان، فرم والدین گرشام‌والیوت ۱۹۹۰، به گروه آزمایش طی ۸ جلسه، مهارت‌های ارتباط مؤثر آموزش داده شد. در پایان، از هر دو گروه پس‌آزمون به‌ عمل آمد. داده‌های حاصل با آزمون تحلیل کوواریانس، تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که کودکان گروه آزمایش درمقایسه با گروه کنترل ازنظر میزان مهارت‌های اجتماعی عملکرد بهتری داشتند (۰٫۰۰۱>p). در گروه آزمایش میانگین و انحراف استاندارد مهارت‌های اجتماعی در پیش‌آزمون به‌ترتیب ۲۱٫۷۵ و ۳٫۷۴ و در پس‌آزمون ۳۱٫۲۷ و ۲۲٫۹۲ به‌ دست آمد؛ ولی در گروه کنترل میانگین و انحراف استاندارد آن در پیش‌آزمون ۲۲٫۵۸ و ۱٫۱۶ و در پس‌آزمون ۲۲٫۹۲ و ۱٫۶۲ بود.
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج به‌دست‌آمده، می‌توان گفت که آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم، می‌تواند در طراحی برنامه‌های مداخله‌ای برای این کودکان استفاده شود.
 

متن کامل [PDF 706 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb