جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 94 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arjmandnia A, Mahaki F, Sharifi Jondani H, Mohammadi A. Effect of Cognitive Flexibility on Cognitive Flexibility in Adolescents with Intellectual Disability . MEJDS. 2017; 7 :94-94
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-623-fa.html
ارجمندنیا علی اکبر، مهکی فرهاد، شریفی جندانی حمیدرضا، محمدی احمد. بررسی انعطاف‌پذیری شناختی و تأثیر آموزش آن بر بهبود انعطاف‌پذیری شناختی نوجوانان باناتوانی هوشی. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :94-94

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-623-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (950 مشاهده)

چکیده
هدف: کارکردهای اجرایی شامل برجسته‌ترین ابعاد و عملیات شناختی است که برای رفتار منسجم و هدفمند نقش پیچیده‌ای ایفا می‌کنند. این فرایندها با قشر پیش‌پیشانی ارتباط دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی انعطاف‌پذیری شناختی و تأثیر آموزش آن بر بهبود انعطاف‌پذیری شناختی نوجوانان باناتوانی هوشی است. 
روش‌بررسی: طرح پژوهش از نوع مطالعات شبه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با دو گروه آزمایشی و کنترل بود. از میان نوجوانان پسر باناتوانی هوشی که در مراکز حرفه‌‌آموزی استثنایی استان کرمانشاه مشغول به تحصیل بودند، ۲۴ نفر ازطریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب ‌‌شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش هفته‌ای دوبار و طی ۱۵ جلسهٔ ۴۵دقیقه‌ای، آموزش‌های انعطا‌ف‌پذیری شناختی را دریافت کردند. بااستفاده از آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین، نشانهٔ اختلال در هر دو گروه ارزیابی شد. برای بررسی داده‌های گردآوری‌شده، آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری به‌کار گرفته شد. 
یافته‌ها: بااستفاده از تکنیک‌های شناختی و تمرین‌های آن انعطاف‌پذیری شناختی افزایش یافت. مقایسهٔ میانگین گروه آزمایشی و کنترل پس از مداخله درزمینهٔ انعطاف‌پذیری شناختی تفاوت آماری معناداری را نشان داد (۰٫۰۰۱>p). 
نتیجه‌گیری: درمجموع مداخلهٔ انعطاف‌پذیری شناختی به‌طور معناداری انعطاف‌پذیری شناختی را در جامعهٔ بررسی‌شده بهبود داد. ازآنجاکه آموزش شناختی یکی از روش‌های متداول آموزش است، درمانگران با یافتن فنونی برای افزایش انعطاف‌پذیری شناختی و آموزش آن به افراد دارای اختلال می‌توانند افق‌های تازه‌ای در برابر درمان مشکلات شناختی ایجاد کنند.
 

متن کامل [PDF 707 kb]   (626 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb