جلد 5 -                   ‫جلد (5): 261 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari Y, Sharifi Daramadi P, Abrahimi Ghavam S, Abedi A. The effectiveness of learning strategies, metacognition, self-esteem, body image with visually impaired students. MEJDS. 2015; 5 :261-269
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-616-fa.html
صفری یدالله، شریفی در آمدی پرویز، ابراهیمی قوام صغری، عابدی احمد. اثر بخشی آموزش تصویربدنی با استفاده از راهبردهای فراشناخت برسازگاری اجتماعی دانش آموزان کم بینا شهر اصفهان. مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :261-269

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-616-fa.html


1- دانشجوی دکتری آموزش و پرورش
2- دانشیار دانشکده روان شناسی
چکیده:   (5019 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضربه بررسی تاثیرآموزش تصویربدنی با استفاده از راهبردهای فراشناخت برسازگاری اجتماعی دانش‌آموزان کم‌بینا شهر اصفهان پرداخته است که در مدارس نابینایان مشغول به تحصیل بودند.

روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون وپس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه مورد مطالعه پژوهش را دانش‌آموزان پایه هشتم کم‌بینا پسرانه مناطق شش‌گانه شهر اصفهان درسال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ تشکیل می‌داد. نمونه‌گیری به صورت تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای صورت گرفت؛ سپس ۳۰ نفر نمونه گیری شده، به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه تحت آموزش تصویر بدنی با استفاده از راهبردهای فراشناخت قرار گرفت در حالی گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. ابزار این پژوهش پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، تصویر بدنی و برنامه آموزش تصویربدنی با استفاده از راهبردهای فراشناخت بوده است. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که میزان سازگاری اجتماعی در مرحله قبل از مداخله و بعد از مداخله اختلاف معنا داری داشته است (۰٫۰۰۱>p). همچنین بین گروه مداخله و گروه شاهد، اختلاف معنا دار بود (۰٫۰۰۱>p).

نتیجه‌گیری: شرکت در جلسات برنامه آموزش تصویربدنی با استفاده از راهبردهای فراشناخت منجر به ارتقای سطح سازگاری اجتماعی در گروه آزمایش شده است.

متن کامل [PDF 761 kb]   (1143 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb