مقالات درحال آماده‌سازی                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (337 مشاهده)

هدف: شیوه داستان اجتماعی نسبت به کار مستقیم با کودکان با اختلال طیف اتیسم، به دلیل علاقه وافر آن‌ها به داستان، جالب‌تر و لذت‌بخش‌تر است و در نتیجه توجه کودک را بیشتر و بهتر متمرکز می‌نماید، بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی داستان اجتماعی بر افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان با ختلال طیف اتیسم بود. روش: روش مطالعه حاضر شبه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم (11-8) سال پسر شهر کرمانشاه بود که از طریق نمونه‌گیری در دسترس تعداد 10 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. جلسات برای گروه آزمایش در 35 جلسه 30 دقیقه‌ای و در طول دو ماه و نیم اجرا گردید، درحالی‌که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. هر دو گروه به‌وسیله پرسشنامه ارتباط اجتماعی SCQ در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که استفاده از داستان اجتماعی بر گروه آزمایشی در ارتقاء مهارت‌های اجتماعی آنان تاثیر معناداری گذاشته است (p<0.05). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از داستان‌های اجتماعی روشی مناسب جهت ارتقاء مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم می‌باشد.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb