جلد 6 -                   ‫جلد (6): 191 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare H, Maleki H, Rastgar A, Yari F. Developing an E-learning Model for Learners with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). MEJDS. 2016; 6 :191-197
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-578-fa.html
زارع حسین، ملکی حمید، رستگار احمد، یاری فهیمه. ارائۀ مدل آموزش الکترونیکی ویژۀ یادگیرندگان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی (ADHD). مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :191-197

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-578-fa.html


1- دکترای تخصصی روان‌شناسی تربیتی دانشگاه پیام‌نور
2- دکترای تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه پیام‌نور
3- دکترای تخصصی برنامه‌ریزی آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور
4- دانشجوی دکترای تخصصی برنامه‌ریزی آموزش از راه دور دانشگاه پیام‌نور
چکیده:   (560 مشاهده)


چکیده
هدف: از آن‌جاکه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های درگیر در اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی، عملکرد تحصیلی است، مطالعهٔ حاضر با هدف بهبود عملکرد تحصیلی، مدل آموزش الکترونیکی ویژهٔ مبتلایان به این اختلال را ارائه می‌دهد. 
روش‌بررسی: این مطالعه با استفاده از روش آمیخته انجام شد. در مرحلهٔ ارائهٔ مدل، به‌روش کیفی-زمینه‌ای، ۴۱مصاحبهٔ عمیق صورت گرفت و به‌روش کدگذاری تحلیل شد. پس از طراحی مدل آموزش الکترونیکی، در مرحلهٔ اعتباریابی، تعداد ۳۰نفر، به‌روش کمّی، با اخذ رضایت و درنظرگرفتن فاکتورهای تحقیق در دو گروه ۱۵نفرهٔ آزمایش و کنترل همسان‌سازی و به‌ترتیب به دو شیوهٔ الکترونیکی، براساس مدل تدوین‌شده و مرسوم، آموزش داده شدند. پرسش‌نامهٔ انگیزش تحصیلی (ISM)، پرسش‌نامهٔ ساختِ محقق و پرسش‌نامهٔ پیشرفت تحصیلی در دو مرحلهٔ پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد. 
یافته‌ها: ۵مؤلفهٔ تحلیل، طراحی، ارائه، پشتیبانی و ارزشیابی در مرحلهٔ کیفیِ مدل آموزش الکترونیکی شناسایی و طراحی شد. نتایج آزمون تی هم‌بسته در مقایسهٔ انگیزش تحصیلی پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش نشان داد، اختلاف میانگین پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به‌طور معناداری پس از مداخله از ۲٫۸۵۷ به ۳٫۰۴۴ افزایش یافته است (۰٫۰۰۱>p) و نتایج آزمون تی مستقل در مقایسهٔ میانگین نمرات پس‌آزمونِ پیشرفت تحصیلیِ گروه آزمایش و کنترل معنادار بود (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: آموزش براساس مدل آموزش الکترونیکی ارائه‌شده موجب افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه شد. 
 

متن کامل [PDF 775 kb]   (284 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb