جلد 6 -                   ‫جلد (6): 164 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chatrmehr S, Hosseinkhanzadeh A A, Shakerinia I, Baradran M. Effectiveness of Assertiveness Skills Training on Decreasing Social Anxiety of Children with Stuttering . MEJDS. 2016; 6 :164-170
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-574-fa.html
چترمهر سمیه، حسین خانزاده عباسعلی، شاکری نیا ایرج، برادران مجید. اثربخشی آموزش مهارت‌های جرئت‌ورزی بر کاهش اضطراب اجتماعی کودکان مبتلا به لکنت زبان . مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :164-170

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-574-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
2- دکترای تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
3- دکترای روان‌شناسی استادیار روان‌شناسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
4- مربی گروه روان‌شناسی و دانشجوی دکترای روان‌شناسی دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (631 مشاهده)


چکیده
هدف: لُکنت یکی از شایع‌ترین اختلال‌های گفتاری است که می‌تواند موجب اضطراب، عدم اعتمادبه‌نفس، افسردگی، اِشکال در برقراری ارتباط و سرانجام انزوا و دوری از موقعیت‌های اجتماعی گردد. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های جرئت‌ورزی بر کاهش اضطراب اجتماعی کودکان پسر مبتلا به لکنت زبان انجام شد. 
روش‌بررسی: نوع مطالعۀ حاضر، شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش، تمامی کودکان پسر مبتلا به لکنت زبان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی مراجعه‌کننده به مراکز گفتاردرمانی شهر رشت در سال ۹۴-۹۳ بود که از این میان، ۲۴نفر با روش نمونه‌گیریِ دردسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ اضطراب اجتماعی کودکان لاجرکا و استون (۱۹۹۳) استفاده شد. پس از انجام پیش‌آزمون، برنامۀ آموزش جرئت‌ورزی طی ۴هفته (هرهفته ۲جلسه به‌مدت یک‌ساعت‌ونیم) روی گروه آزمایش اجرا شد و در پایان از هر دو گروه، پس‌آزمون گرفته شد. داده‌های به‌دست‌آمده با روش‌های آماریِ تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری تجزیه‌وتحلیل شد. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های جرئت‌ورزی توانسته است، میزان اضطراب اجتماعی (۲۳۵٫۶۷) و خُرده‌مقیاس‌های ترس از ارزیابی منفی (۹۶٫۰۷)، اجتناب و پریشانی اجتماعی-خاص- (۱۰۱٫۰۳)، و اجتناب و پریشانی اجتماعی-عمومی- (۷۹٫۵۴) را کاهش دهد (۰٫۰۰۱≥P). 
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های جرئت‌ورزی می‌تواند به‌عنوان یکی از محورهای مداخله و درمان افراد مبتلا به لکنت زبان استفاده گردد. 
 

متن کامل [PDF 551 kb]   (307 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb