جلد 5 -                   ‫جلد (5): 251 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bavi S, Masodifar M. The Relationship between Components of Primary Maladaptive Schemas and Meta-Cognitive Beliefs with Signs of Obsessive-Compulsive Disorder among Students. MEJDS. 2015; 5 :251-260
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-573-fa.html
باوی ساسان، مسعودی فر معصومه. رابطهٔ مؤلفه‌های طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی با علائم وسواسی‌اجباری در دانشجویان. مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :251-260

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-573-fa.html


1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2- کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
چکیده:   (8843 مشاهده)

مقدمه: اختلال وسواس فکری و عملی، اختلال اضطراب ناتوان‌کننده‌ای است که ویژگی اصلی آن وقوع وسواس‌ها و اعمال اجباری است. فراشناخت مفهومی چند‌وجهی بوده که در برگیرندهٔ دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت یا کنترل می‌کند. طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه به‌عنوان الگویی برای پردازش تجارب به کار می‌روند و در سرتاسر زندگی رفتارها، افکار و احساسات و روابط با سایر مردم را تعیین می‌کنند. هدف از این پژوهش بررسی مؤلفه‌ها در طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی با علائم وسواسی‌اجباری بود.

روش‌بررسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر اهواز به‌عنوان جامعه، ۳۸۴ دانشجو (دختر ۱۹۲ و ۱۹۲ پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری عبارت بودند از: پرسشنامهٔ فراشناخت ۳۰=McQ، فرم کوتاه پرسشنامهٔ طرح‌وارهٔ SQ-SF و پرسشنامهٔ وسواسی‌اجباری مادزلی MocI.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و وسواس اجباری دانشجویان رابطهٔ مثبت معناداری وجود دارد (۰٫۵۳۲=r و ۰٫۰۰۱>p). همچنین برای ترکیب خطی در مؤلفه‌های طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی با وسواس اجباری دانشجویان، میزان ضریب همبستگی چندگانه برابر با ۰٫۷۵۴ بوده و میزان ضریب تأثیر (درصد واریانس) برای تأثیر متغیر‌های مستقل بر وابسته ۰٫۵۶۸ و معنادار بود (۰٫۰۵>p).

نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که با افزایش طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، وسواس فکری‌عملی دانشجویان افزایش داشته و با افزایش باورهای فراشناختی، وسواس فکری‌عملی آنان نیز بیشتر شده است.

متن کامل [PDF 717 kb]   (1429 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: علوم اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb