جلد 6 -                   ‫جلد (6): 158 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nematkhah M, Hossein Khanzadeh A A, Kafi Masouleh M. The Effectiveness of Clay Therapy on Reducing the Aggression of boys suffering from Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). MEJDS. 2016; 6 :158-163
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-567-fa.html
نعمت خواه متین، حسین خانزاده عباسعلی، کافی ماسوله موسی. اثربخشی گِل‌بازی بر کاهش پرخاشگری پسران مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :158-163

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-567-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- دکتری روان‌شناسی دانشیار دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (921 مشاهده)

چکیده
هدف: اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه، یک اختلال عصبی-رشدی شایع دوران کودکی است که یافتن درمان مؤثر برای کاهش نشانه‌های آن، اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر گِل‌بازی بر کاهش پرخاشگری پسران مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه بود. 
روش‌بررسی: روش پژوهش، شبه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعهٔ آماری را تمامی دانش‌آموزان پسر با اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه در مدارس ابتدایی شهر رشت، در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳تشکیل می‌دادند که تعداد ۳۰نفر از آن‌ها به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌شکل تصادفی، در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. پس از برگزاری پیش‌آزمون، برنامهٔ مداخله‌ای گِل‌بازی، در ۱۱جلسهٔ ۶۰دقیقه‌ای، در طی ۵ هفته، برای گروه آزمایش اِعمال شد؛ در حالی که گروه کنترل، مداخله‌ای دریافت نکرد؛ سپس از هر گروه، پس‌آزمون گرفته شد. ابزار استفاده شده، پرسش‌نامهٔ پرخاشگری رابطه‌ای و آشکار کودکان دبستانی شهیم (۱۳۸۵) بود. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش آماریِ تحلیل کوواریانس، تجزیه‌وتحلیل شد. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد که گِل‌بازی باعث کاهش نمرهٔ کل پرخاشگری (۰٫۰۱>P) و خُرده‌مقیاس‌های پرخاشگری جسمانی، کلامی و رابطه‌ای (۰٫۰۰۱>p) پسران مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی می‌شود. 
نتیجه‌گیری: از گِل‌بازی می‌توان به‌همراه سایر روش‌های درمانی، در درمان پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالیِ کمبود توجه، بهره برد. 
متن کامل [PDF 542 kb]   (406 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb