جلد 5 -                   ‫جلد (5): 152 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emadi S R, Mohagheghi A. Investigating the Impact of Training Dictation Software on Solving Dysgraphia of Students in Learning Disorders Treatment Centers. MEJDS. 2015; 5 :152-159
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-565-fa.html
عمادی سید رسول، محققی آذر. بررسی تأثیر نرم‌افزار آموزشی دیکته در رفع اختلال دیکته‌نویسی دانش‌آموزان در مراکز درمان اختلال یادگیری. مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :152-159

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-565-fa.html


1- دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (11775 مشاهده)

هدف: این پژوهش باهدف بررسی تأثیر نرم‌افزار آموزشی، در رفع اختلال دیکته‌نویسی دانش‌آموزان پایهٔ سوم ابتدایی، در مراکز درمان اختلالات یادگیری انجام شد.

روش‌بررسی: این مطالعه از نوع شبه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون، با گروه کنترل است. جامعهٔ آماری پژوهش، شامل تمامی دانش‌آموزان (دختر و پسر) دچار اختلال یادگیری پایهٔ سوم ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ بود. نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شد که شامل ۳۰ نفر بود. از این تعداد به‌تصادف، ۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار این پژوهش آزمون هوش وکسلر، آزمون محقق‌ساختهٔ دیکته و نرم‌افزار آموزشی محقق‌ساخته بود. گروه آزمایش به‌مدت ۱۲ جلسهٔ ۴۵ دقیقه‌ای و دو بار در هفته، با نرم‌افزار، آموزش دیده و گروه کنترل با روش متداول، آموزش خود را دریافت کرد. از شاخص‌های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف‌معیار، جدول، نمودار و تحلیل کوواریانس استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش به کمک نرم‌افزار آموزشی در رفع اختلال دیکته‌نویسی دانش‌آموزان تأثیر معناداری دارد (۰٫۰۵>p)؛ با‌توجه به مقدار مجذور اِتا میزان این تأثیر قوی و حدود ۸۴‌درصد بود.

نتیجه‌گیری: مداخلات آموزشی مبتنی‌بر رایانه، بر عملکرد یادگیری دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری، مؤثر بود. می‌توان این شیوهٔ آموزشی را به‌عنوان شیوه‌ای کارساز و مؤثر در حل مشکلات دیکته، به جامعهٔ علمی در حوزهٔ اختلال‌های یادگیری پیشنهاد کرد.

متن کامل [PDF 614 kb]   (2129 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb