جلد 6 -                   ‫جلد (6): 177 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bapirzadeh E, Musavi S V, Hossein Khanzadeh A A. The Effectiveness of Strategies to Strengthen Working Memory and Visual Perception on Improving Spelling Performance of Students with Learning Disabilities. MEJDS. 2016; 6 :177-183
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-563-fa.html
باپیرزاده الهه، موسوی سید ولی‌ا... موسوی، حسین خانزاده عباسعلی. اثربخشی راهبردهای تقویت حافظهٔ فعال و ادراک دیداری بر بهبود عملکرد املا در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :177-183

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-563-fa.html


1- کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه گیلان
2- دکترای روان‌شناسی دانشگاه گیلان
چکیده:   (425 مشاهده)

چکیده
هدف: یکی از ناتوانی‌های یادگیری بسیار مهم، ناتوانی یادگیری املا است که با مشکلات حافظه و ادراک دیداری همراه است. در این پژوهش به منظور بهبود عملکرد املا در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری، راهبردهایی جهت تقویت حافظهٔ فعال و ادراک دیداری به کار گرفته شد. 
روش‌بررسی: روش مطالعهٔ حاضر شبه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری شامل ۱۲۳نفر از دانش‌آموزان پایهٔ سوم ابتدایی شهر کرمانشاه بود. گروه نمونه شامل ۲۴دانش‌آموزِ مشغول به تحصیل در پایهٔ سوم ابتدایی بودند که پس از تشخیص ناتوانی املا، به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۲ نفر) و کنترل (۱۲ نفر) قرار گرفتند. سپس به‌منظور تشخیص افتراقی ناتوانی یادگیری املا از سایر اختلال‌ها، مقیاس چهارم هوش وکسلر کودکان انجام شد. برنامه‌های تقویت حافظهٔ فعال و ادراک دیداری به‌صورت انفرادی طی ۱۰جلسهٔ ۶۰دقیقه‌ای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. 
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون، بین گروه آزمایش و کنترل در پس‌آزمون، تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین نمرات املا گروه آزمایش در مرحلهٔ پس‌آزمون در مقایسه با پیش‌آزمون و گروه کنترل افزایش یافته است (۰٫۰۰۱ نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که راهبردهای تقویت حافظهٔ فعال و ادراک دیداری بر بهبود عملکرد املا در دانش‌آموزان با ناتوانی املا هم در نمرهٔ کل و هم در خُرده‌مقیاس‌های این آزمون (تصویرنویسی، غلط‌یابی، تشخیص تشدید بر روی حرف موردنظر، صحیح‌یابی، واژه‌سازی، کامل‌کردن کلمه، تشخیص حروف هم‌صدا، تشخیص نقطه و سرکش و نوشتن املای کلمات آموزشی و متن املا) داشته است. 
متن کامل [PDF 538 kb]   (269 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: علوم اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb