جلد 5 -                   ‫جلد (5): 109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emamy Meibody A, Banijamali S, Yazdi S M, Moazeni A, Shafiei M. Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) Training on Improvement of Cognitive, Emotional and Behavioral Reactions in Individuals with Stuttering. MEJDS. 2015; 5 :109-118
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-518-fa.html
امامی میبدی آتنا، بنی جمالی شکوه السادات، یزدی سیده منور، موذنی عاطفه، شفیعی میثم. اثر‌بخشی آموزش روش ذهن‌آگاهی مبتنی‌بر کاهش استرس (MBSR) بر بهبود واکنش‌های شناختی، عاطفی، رفتاری در افراد دارای لکنت زبان. مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :109-118

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-518-fa.html


1- کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا
2- دکتر دانشگاه الزهرا
3- کارشناسی ارشد دانشکده علوم توانبخشی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (13338 مشاهده)

هدف: لکنت زبان اختلالی است که ازنظر عاطفی بر فرد اثر گذاشته و می‌تواند باعث اختلال در عملکرد فرد، افسردگی، اشکال در برقراری ارتباط و درنهایت دوری و انزوا از موقعیت‌های اجتماعی شود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی‌بر کاهش استرس (MBSR) بر بهبود واکنش‌های شناختی، عاطفی و رفتاری افراد دارای لکنت زبان صورت گرفت.

روش‌بررسی: در این پژوهش از طرح تک آزمودنی یا موردی از نوع (ABA) استفاده شد. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر افراد دارای لکنت زبان مراجعه‌کننده به کلینیک گفتاردرمانی آیران‌شهر اصفهان بود. از بین افراد مراجعه‌کننده سه نفر به‌صورت داوطلبانه انتخاب شدند. مداخلهٔ این پژوهش روش (MBSR) و شامل هشت جلسهٔ دوساعته بود که برای افراد شرکت‌کننده هفته‌ای یک‌بار برگزار شد. ابزار استفاده‌شده در این پژوهش، پرسشنامهٔ ارزیابی جامع تجربه فرد از لکنت زبان (OASES-A) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از ترسیم نمودار روند و تبیین اندازه اثر با تحلیل درون‌موقعیتی و بین موقعیتی انجام شد.

یافته‌ها: نتایج درون‌موقعیتی و بین موقعیتی تحلیل داده‌ها برای سه آزمودنی نشان داد که مداخلهٔ روش آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی‌بر کاهش استرس، بر بهبود واکنش‌های شناختی، عاطفی و رفتاری افراد دارای لکنت زبان مؤثر است. همچنین در موقعیت پیگیری یک‌ماهه نیز نتایج حاصل از مداخله استمرار یافت.

نتیجه‌گیری: روش آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی‌بر کاهش استرس، واکنش‌های شناختی و عاطفی و رفتاری افراد دارای لکنت زبان را بهبود می‌بخشد.

متن کامل [PDF 776 kb]   (1739 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb