جلد 5 -                   ‫جلد (5): 84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Majidi F. Quality Improvement Design of Educational Spaces Based on the Needs of Students with Mobility Impairments (Case study: Taha School in Isfahan). MEJDS. 2015; 5 :84-98
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-495-fa.html
مجیدی فاطمه السادات. بهبود کیفی طراحی فضاهای آموزشی بر پایهٔ نیازهای دانش‌آموزان معلول جسمی‌حرکتی (نمونهٔ مطالعه‌شده: مدرسهٔ طه اصفهان). مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :84-98

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-495-fa.html


دانشجوی دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور
چکیده:   (7407 مشاهده)

چکیده 
هدف: در معماری مدارس، توجه به نیازهای کاربران ضروری است و تحقق این امر از طریق طراحی جزئیات فضاها، با‌توجه به الگوهای رفتاری و حرکتی دانش‌آموزان، امکان‌پذیر می‌گردد. هدف از این پژوهش، پرداختن به ضرورت طراحی در مراکز آموزشی، ویژهٔ دانش‌آموزان معلول جسمی‌حرکتی و افزایش کیفیت مراکز مذکور، مطابق با نیازهای ویژهٔ آموزشی این کودکان است.
روش‌بررسی: در این مقاله، مدرسهٔ طه (ویژهٔ کودکان استثنایی) در شهر اصفهان مطالعه و تحلیل میدانی شده است. این مقاله سعی دارد فضاهای مدرسه یادشده را از طریق مقایسه با استانداردهای جهانی ارزیابی کرده و سپس راهکارهای مناسبی جهت ارتقای کیفی طراحی این مدارس پیشنهاد کند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که محوطه مدرسه، ۲۰٪ مناسب و ۴۰٪ نامناسب؛ ورودی ساختمان و لابی مدرسه، ۲۲.۲۳٪ مناسب و ۵۷٫۱۵٪ نامناسب؛ طراحی کلاس‌های درس و در ورودی آن‌ها به‌ترتیب ۲۰ و ۲۵درصد مناسب و ۴۰ و ۲۵درصد نامناسب؛ طراحی سرویس بهداشتی، ۲۲٫۲۳٪ مناسب و ۳۳٫۳۳٪ نامناسب؛ و رمپ، پله و آسانسور به‌ترتیب ۳۳٫۳۳٪، ۱۶٫۶۶٪ و ٪۲۸٫۵۷ مناسب و ٪۵۰، ۶۶٫۶۸٪ و ۵۷٫۱۵٪ بوده است. 
نتیجه‌گیری: برمبنای یافته‌ها، مشاهده می‌شود؛ با این‌که مدرسه ویژهٔ کودکان استثنایی ساخته شده است اما توافق قابل قبولی با استانداردها ندارد؛ در راستای بهبود این وضعیت پیشنهاداتی ارائه گردیده که می‌تواند در مورد این مدرسه مورد استفاده قرار گیرد.

متن کامل [PDF 1105 kb]   (1388 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله نقد و نظر | موضوع مقاله: معماری و شهرسازی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb