جلد 5 -                   ‫جلد (5): 29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shafiei B, hashemi F. Identification of Efficacy of Lidcombe Program in Reducing of the Severity of Stuttering in Preschool Children Who Stutter and Their Parent’s Anxiety Reduction. MEJDS. 2015; 5 :29-38
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-484-fa.html
شفیعی بیژن، هاشمی فاطمه. بررسی تأثیر برنامهٔ درمانی لیدکامب بر روی کاهش شدت لکنت کودکان پیش‌دبستانی و کاهش اضطراب والدین آن‌ها. مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :29-38

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-484-fa.html


1- عضو هيئت علمی دانشکده توانبخشی اصفهان
2- دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی اصفهان
چکیده:   (13538 مشاهده)

هدف: لکنت توسط وقوع زیاد یا از‌هم‌گسیختگی‌های شدید که در جریان پیش‌روندهٔ گفتار رخ می‌دهد، مشخص می‌شود. والدین غالباً به‌علت وقوع لکنت در کودک پیش‌دبستانی، دچار اضطراب می‌شوند. پژوهش حاضر به‌منظور تعیین اثربخشی مداخلهٔ برنامهٔ درمانی لیدکامب بر کاهش شدت لکنت کودکان پیش‌دبستانی و کاهش اضطراب والدین آن‌ها انجام شد.

روش‌بررسی: پژوهش حاضر از نوع مداخله‌ای بوده و یک مطالعهٔ تک‌موردی با طرح A-B-A است که بر روی ۵ کودک لکنتی پیش‌دبستانی و ساکن شهر شیراز انجام شده است. نمونه‌ها از مراکز گفتاردرمانی بر‌اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. مداخله در ۱۵ جلسه اجرا شد. میزان اضطراب والدین، با پرسشنامهٔ کتل و شدت لکنت کودکان با مقیاس شدت لکنت (SR) و درصد سیلاب‌های لکنت‌شده (SS%) در خط پایهٔ اول (قبل از مداخله) و خط پایهٔ دوم (پس از مداخله) و در موقعیت مداخله، محاسبه و مقایسه شدند.

یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش بر‌اساس تحلیل دیداری و شاخص‌های آمار توصیفی، تجزیه‌و‌تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که مداخلهٔ مورد نظر در ۵ آزمودنی اثربخش بوده است (با ۱۰۰٪-۷۵٪=PND).

نتیجه‌گیری: با‌توجه به نتایج مطالعه، این احتمال وجود دارد که علاوه‌بر تأثیر برنامهٔ درمانی لیدکامب بر کاهش شدت لکنت کودکان پیش‌دبستانی، این مداخله بتواند در کاهش اضطراب والدین آن‌ها نیز مؤثر باشد؛ زیرا این برنامه توسط والدین اجرا شده و سبب ایجاد احساس قدرت و اعتماد‌به‌نفس در آن‌ها می‌شود؛ بنابراین در انتخاب درمان لکنت برای کودکان پیش‌دبستانی باید به دخالت فعال والدین در درمان توجه کرد مخصوصاً زمانی که والدین اضطراب دارند.

متن کامل [PDF 1217 kb]   (1978 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb