جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afrooz S, Hasanimehraban A, Raji P, Honarkhah S. Efficacy and Goal Setting System (PEGS) among 6-12 Years old Children with Physical Disability. MEJDS. 2017; 7 :68-68
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-482-fa.html
افروز سحر، حسنی مهربان افسون، راجی پروین، هنرخواه سحر. تطابق فرهنگی و بررسی روایی و پایایی نسخهٔ فارسی پرسشنامهٔ صلاحیت کودک و تعیین هدف (PEGS) در کودکان با ناتوانی فیزیکی ۶ تا ۱۲ سال . مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :68-68

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-482-fa.html


1- کارشناس ارشد کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- دکترای تخصصی کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
3- دانشجوی دکترای کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (360 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: پرسشنامهٔ صلاحیت کودک و تعیین هدف جهت توانمند‌ساختن کودکان باناتوانی در خوداظهاری و همچنین تنظیم و اولویت‌بندی اهداف درمانی جهت مداخله توسط میسیونا طراحی شده است. هدف از این مطالعه تطابق فرهنگی و بررسی روایی و پایایی نسخهٔ فارسی این پرسشنامه در کودکان باناتوانی فیزیکی ۶تا۱۲ سال جهت کاربردی‌کردن آن در مدارس و کلینیک‌های کاردرمانی است.
روش‌بررسی: ابتدا موافقت اولیه از طراح پرسشنامه اخذ و سپس پرسشنامه براساس پروتکل IQOLA توسط دو مترجم به زبان فارسی ترجمه ‌شد. بعد از تجزیه‌و‌تحلیل ترجمه‌ها، مطالعهٔ مقدماتی جهت مشخص‌شدن آیتم‌های نیازمند به تغییر و تطابق، با حضور ۲۰ کودک و مراقبانشان انجام گرفت که ازطریق نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شده بودند. طی جلسهٔ پانل خبرگان که با حضور ده کاردرمانگر برگزار شد، تغییرات لازم روی تصاویر کارت‌های PEGS و پرسشنامهٔ مراقب، انجام و سپس روایی صوری با شرکت ده کودک و روایی محتوایی آن توسط هشت کاردرمان سنجیده شد. براساس نتایج به‌دست‌آمده از آن‌ها اصلاحات نهایی طی برگزاری مجدد جلسهٔ پانل خبرگان صورت گرفت. سپس ترجمهٔ برگردان به طراح آزمون ارسال و تأیید ایشان دریافت شد. درنهایت پایایی نسخهٔ فارسی به‌دست‌آمده با شرکت ۳۳ کودک ناتوان فیزیکی ۶تا۱۲ سال به‌همراه مراقبانشان سنجیده شد که ازطریق نمونه‌گیری دردسترس از مدارس استثنایی انتخاب شده بودند.
یافته‌ها: پس از اعمال تغییرها و تطابق‌ها طی جلسات پانل خبرگان، در سنجش روایی صوری و محتوایی، نمرات تمامی آیتم‌های پرسشنامهٔ مراقب و تصاویر کارت‌ها مناسب گزارش شد. در بررسی پایایی نیز صلاحیت درک‌شدهٔ کودکان در انجام وظایف روزانه از پایایی زیادی برخوردار بود (۰٫۸۷۴=ICC). اهداف کودکان پس از گذشت دو هفته نسبتاً پایدار باقی ماند. 
نتیجه‌گیری: نسخهٔ فارسی این پرسشنامه روایی و پایایی لازم را در کودکان فارسی‌زبان ایرانی باناتوانی فیزیکی ۶تا۱۲ساله نیازمند به توان‌بخشی، دارد.
 
متن کامل [PDF 554 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb