جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Homayouni A, Homayounnia M, Abazari A, Adabi Firoozjae Z. Physical activities and perceptual motor ability effect on learning math concepts in children with neuropsychological learning disabilities. MEJDS. 2017; 7 :93-93
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-470-fa.html
همایونی علی‌رضا، همایون‌نیا مرتضی، اباذری علی، ادبی فیروزجایی زهرا. بررسی تأثیر فعالیت‌های بدنی و مهارت‌های ادراکی-حرکتی بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان با ناتوانی‌های یادگیری عصبی-روان‌شناختی تحولی. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :93-93

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-470-fa.html


1- مربی دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشجو دکترا دانشگاه تهران
3- کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه تهران
4- کارشناسی ارشد ریاضی ادراهٔ آموزش‌و‌پرورش شهرستان بابل
چکیده:   (4345 مشاهده)

چکیده
هدف: مبدأ تمام اعمال، حرکت است. حرکت ستون یادگیری انسان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فعالیت‌های بدنی منتخب و مهارت‌های ادراکی-حرکتی بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان با ناتوانی‌های یادگیری عصبی-روان‌شناختی تحولی پیش از دبستان بود.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر مطالعه‌ای از نوع آزمایشی بود. جامعهٔ آماری در این پژوهش تمامی کودکان پیش‌دبستانی ۵ تا ۶‌سالهٔ مهد‌کودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی شهرستان بابل در سال ۱۳۹۲ بودند. بر این اساس ۴۵‌نفر (از طریق نمونه‌گیری در دسترس) به‌عنوان نمونه انتخاب شده و در سه گروه ۱۵‌نفرهٔ کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامهٔ تمرینی منتخب و مهارت‌های ادراکی-حرکتی را مدت ۱۵‌جلسه اجرا کردند. در این مدت گروه کنترل به فعالیت‌های معمول خود می‌پرداختند. در پایان جلسهٔ پانزدهم از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. برنامهٔ حرکتی و مهارت‌های ادراکی-حرکتی شامل ۴۵‌دقیقه در هر جلسه بود. ابزار اندازه‌گیری در این تحقیق شامل آزمون ریاضیات ایران کی‌مت و آزمون عصب-روان‌شناختی کانرز بود. اطلاعات به‌دست‌آمده با کمک SPSS نسخهٔ ۱۹ تجزیه‌و‌تحلیل شد.
یافته‌ها: بین میانگین پیش‌آزمون و پس‌آزمون یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان تفاوت معنا‌دار بود (۰٫۰۰۴=p). همچنین مداخلات آموزشی )تمرین بدنی منتخب و مهارت‌های ادراکی-حرکتی) موجب تفاوت معنادار بین گروه‌های آزمایش و کنترل در یادگیری مفاهیم ریاضی شده است (۰٫۰۰۶=p).
نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق بیانگر این بود که مهارت‌های ادراکی-حرکتی در مقایسه با تمرینات بدنی منتخب، تأثیر بیشتری در رشد مفاهیم ریاضی در کودکان دارد و می‌تواند به‌عنوان عاملی مهم در جهت توسعهٔ مفاهیم ریاضی به کار رود.
متن کامل [PDF 632 kb]   (309 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb