جلد 5 -                   ‫جلد (5): 220 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

malekpour M, Mohammadi Khozani Z, Ghamarani A, Yarmohammadian A. Prevalence of Developmental Coordination Disorder and Its Relationship with Demographic Factors among First and Second Grade Students of Primary School in the City of Isfahan. MEJDS. 2015; 5 :220-229
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-450-fa.html
ملک پور مختار، محمدی خوزانی زهرا، قمرانی امیر، یارمحمدیان احمد. بررسی میزان شیوع اختلال هماهنگی رشدی در دانش‌آموزان پایهٔ اول و دوم دبستان و رابطهٔ آن با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در شهر اصفهان. مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :220-229

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-450-fa.html


1- استاد دانشگاه اصفهان
2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان
3- استاد یار دانشگاه اصفهان
4- استادیار دانشگاه اصفهان
چکیده:   (9070 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان شیوع اختلال هماهنگی رشدی و رابطهٔ آن با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در کودکان پایهٔ اول و دوم دبستان در شهر اصفهان بود.

روش‌بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعهٔ آماری شامل تمامی کودکان پایهٔ اول و دوم دبستان در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ در شهر اصفهان بود. با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی (سهمی)، تعداد ۱۲۸۸ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت انجام پژوهش ابتدا پرسشنامهٔ اختلال هماهنگی رشدی (فرم والدین) (صالحی و همکاران، ۱۳۹۱) به‌همراه پرسشنامهٔ ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (محقق‌ساخته) در بین کودکان پایهٔ اول و دوم دبستان توزیع شد. پس از غربالگری اولیه، از پرسشنامهٔ اختلال هماهنگی رشدی (فرم معلم) (صالحی و همکاران، ۱۳۹۰) استفاده گردید و در نهایت برای تشخیص دقیق افراد مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی از مشاهده بالینی استفاده شد.

یافته‌ها: در مجموع از ۱۲۸۸ نفری که مورد مطالعه قرار گرفتند، ۳۵ نفر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بودند و میزان شیوع این اختلال در شهر اصفهان ۲٫۷‌درصد مشخص گردید. همچنین نتایج نشان داد شیوع اختلال هماهنگی رشدی در کودکان پایه اول دبستان ۳٫۴۱‌درصد و در کودکان پایه دوم دبستان شهر اصفهان ۲٫۰۲‌درصد می‌باشد. همچنین شیوع اختلال هماهنگی رشدی در پسران ۲٫۹۴‌درصد و در دختران ۲٫۳‌درصد بود. البته تفاوت جنسیت در دختران و پسران از نظر آماری معنادار نبود. همچنین در ارتباط با اختلال هماهنگی رشدی و ویژگی‌های جمعیت شناختی این اختلال با سن و جنس کودک، سن، تحصیلات و شغل والدین، سن مادر در دوران بارداری، تعداد فرزندان و رتبهٔ تولد کودک فاقد ارتباط معنادار بود و تنها این اختلال با وضعیت تحصیلی کودک از نظر آماری دارای ارتباط معنادار بود (۰٫۰۵>p).

نتیجه‌گیری: از آنجاییکه این اختلال علاوه بر مهارت‌های حرکتی بر خودپنداره، عزت نفس و مهارت‌های تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذاراست، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع برای این اختلال ضروری احساس می‌شود.

متن کامل [PDF 756 kb]   (1533 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb