جلد 5 -                   ‫جلد (5): 169 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarmohammadian A, Ghamarani A, Ghasemi M. Effect of Panoura and Filippo's Metacognitive Instruction Model on Mathematics Performance, Self-Concept, Self-Regulation and Motivation for Students at Fourth Grade of Elementary School with Mathematical Disability. MEJDS. 2015; 5 :169-178
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-438-fa.html
یارمحمدیان احمد، قمرانی امیر، قاسمی مهری. تأثیر آموزش فراشناخت مدل پانورا و فیلیپو بر عملکرد ریاضی، خودپنداره، خودتنظیمی و انگیزش ریاضی دانش‌آموزان چهارم با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :169-178

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-438-fa.html


1- استادیار دانشگاه اصفهان
2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان
چکیده:   (9874 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش مهارت فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عملکرد ریاضی، خودپنداره، خودتنظیمی و انگیزش دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری در ریاضی انجام گرفت.

روش‌بررسی: روش پژوهش شبه آزمایشی بود. در این راستا، ۳۰ نفر از دانش‌آموزان چهارم دبستان شهرستان اصفهان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامهٔ فراشناخت پانورا و فیلیپو، چک‌لیست تشخیصی اختلال ریاضی تبریزی، مقیاس هوش ریون و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بودند. به گروه آزمایش طی ۱۲ جلسهٔ ۶۰ دقیقه‌ای تکنیک‌های یادگیری فراشناخت بر اساس مدل پانورا و فیلیپو آموزش داده شد، سپس مجدداً بعد از گذشت یک ماه پس‌آزمون از دو گروه به عمل آمد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) در سطح نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل از نظر سطح عملکرد تحصیلی، خودپنداره، خودتنظیمی و انگیزش تفاوت معناداری وجود دارد. در مجموع یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که آموزش مهارت بر عملکرد ریاضی، خودپنداره، خودتنظیمی و انگیزش دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری در ریاضی مؤثر می‌باشد (۰٫۰۵>p).

نتیجه‌گیری: مداخلات فراشناختی همانند مهارت‌های زیربنایی یادگیری ریاضی می‌تواند رویکردی مؤثر در درمان ناتوانی یادگیری ریاضی باشد.

متن کامل [PDF 245 kb]   (2156 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb