جلد 5 -                   ‫جلد (5): 208 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emami R, talepasand S, Rezaie A. Effect of Instructing Self-regulated Strategy on Writing essay of Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. MEJDS. 2015; 5 :208-219
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-437-fa.html
امامی رویا، طالع پسند سیاوش، رضایی علی محمد. تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بر انشانویسی در دانش آموزان با اختلال نارسا توجه / فزون کنشی. مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :208-219

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-437-fa.html


1- کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان
2- دکتری دانشگاه سمنان
چکیده:   (8688 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انشانویسی در دانش آموزان با اختلال نارسا توجه / فزون کنشی اجرا شد.

روش بررسی: از یک طرح شبه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون-پس آزمون استفاده شد. دو دبستان ابتدایی شهر سمنان به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه‌های SNAP-IV (فرم معلم) و اختلال رفتاری راتر (فرم معلم)، و آزمون هوشی وکسلر اجرا شد. آزمون انشا به عنوان پیش آزمون بر روی دانش آموزانی که نمرهٔ برش اختلال نارسا توجه / فزون کنشی را کسب کرده بودند اجرا شد. تعداد ۳۰ دانش آموز که طول انشا آنها کمتر از ۱۰۰ کلمه بود وارد مطالعه شدند و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. مدت هشت جلسه ۶۰ دقیقه‌ای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، به گروه آزمایش آموزش داده شد، اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. نمرات پس آزمون، و پیگیری یک ماهه جمع آوری شد و داده‌ها با روش آماری تحلیل واریانس برای اندازه‌های تکراری تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که عملکرد دانش آموزان در تمام مولفه‌های پژوهش از جمله زمان برنامه‌ریزی، زمان نوشتن، طول متن نوشتاری، واژه‌های پیوندی، عناصر اصلی انشا، و کیفیت کلی انشا به طور معناداری بهبود یافته و پیگیری پس از گذشت یک ماه تاییدکنندهٔ پایداری آموخته‌ها بود (۰٫۰۵> p).

نتیجه‌گیری: آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی می‌تواند منجر به بهبود مؤلفه‌های انشا و کیفیت کلی آن شود.

متن کامل [PDF 851 kb]   (1770 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb