جلد 5 -                   ‫جلد (5): 298 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ostavi E, Hossein Khanzadeh A, Khosrojavid M, Mousavi V A. Effect of Befriending Skills Training on Increasing Social Behaviors in Children with Autism. MEJDS. 2015; 5 :298-306
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-427-fa.html
استوی الهه، حسین خانزاده عباسعلی، خسروجاوید مهناز، موسوی ولی اله. تأثیر آموزش مهارت‌های دوست‌یابی در افزایش رفتارهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم. مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :298-306

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-427-fa.html


1- دانشجوی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان
2- دانشیار دانشگاه گیلان
3- استادیار دانشگاه گیلان
چکیده:   (7133 مشاهده)

هدف: در میان گروه‌های مختلف کودکان با نیازهای ویژه، کودکان مبتلا به اختلال‌های طیف اوتیسم، در مهارت‌های اجتماعی و به ویژه در مهارت‌های دوست‌یابی مشکلات فراوانی دارند. پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش مهارت‌های دوست‌یابی در افزایش رفتارهای اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی است و از طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش عبارت از تمامی کودکان مبتلا به اوتیسم سنین ۵ تا ۷ سال شهر کرج در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ بود. نمونه مورد مطالعه نیز ۲۲ نفر از این کودکان با توجه به شرایط ورود به پژوهش بود که براساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل به شیوه تصادفی جایدهی شد. برای جمع آوری داده‌ها در این پژوهش از مقیاس اوتیسم بهر (آیونگ. بارون-کوهن، ویل رایت و الیسون، ۲۰۰۸) و پرسشنامه سنجش رفتار اجتماعی (فرم معلم) (آشر و کاسدی، ۱۹۹۲) استفاده شد. در این مطالعه به گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه به مدت ۵ هفته مهارت‌های دوست‌یابی آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده تحلیل داده‌ها به کمک نرم افزار spss با استفاده از میانگین و انحراف معیار و از روش استنباطی تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های دوست‌یابی موجب کاهش رفتار خجالت/ کناره‌گیری کودکان مبتلا به اوتیسم شده است (۰٫۰۰۱>p) اما در تعاون اجتماعی (۰٫۱۱>p)، پرخاشگری (۰٫۰۷>p) و مزاحمت اجتماعی (۰٫۱۲>p) آنان تأثیری نداشته است.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که آموزش مهارت‌های دوست‌یابی باعث کاهش گوشه‌گیری کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود، بنابراین می‌تواند در طراحی برنامه‌های مداخله توسط متخصصین و مربیان مورد استفاده قرار بگیرد.
متن کامل [PDF 677 kb]   (836 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb