جلد 5 -                   ‫جلد (5): 200 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hidari Soreshjani R, Nasirian M, Zareei Mahmoodabadi H. The effectiveness of child- centered play therapy with approach Axline training on mood change in children with learning Disabilities. MEJDS. 2015; 5 :200-207
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-425-fa.html
حیدری سورشجانی راضیه، نصیریان منصوره، زارعی محمودآبادی حسن. بررسی اثربخشی آموزش بازی درمانی کودک محور با استفاده از رویکرد آکسلاین بر تغییرات خلقی کودکان با اختلال یادگیری. مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :200-207

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-425-fa.html


1- کارشناس ارشد -
چکیده:   (8799 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش بازی‌درمانی کودک‌محور با استفاده از رویکرد آکسلاین بر تغییرات خلقی (افسردگی) کودکان با اختلال یادگیری است.

روش‌بررسی: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان (دختر و پسر) با اختلال یادگیری شهر یزد بود که با روش نمونه‌گیری هدف‌مند، تعداد ۳۰ نفر از دانش‌آموزان ۸-۷ ساله با اختلال یادگیری شهر یزد، انتخاب شدند. این افراد به‌طور تصادفی در دو گروه (آزمایش ۱۵ و کنترل ۱۵) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل مصاحبهٔ بالینی و پرسشنامهٔ افسردگی کودکان و نوجوانان (CDI) بود. آموزش بازی‌درمانی کودک‌محور با رویکرد آکسلاین در قالب ۸ جلسه در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان دو گروه پرسشنامه‌های مذکور را به‌عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل آماری کوواریانس تجزیه‌و‌تحلیل شد.

یافته‌ها: در گروه آزمایش میانگین و انحراف‌معیار نمرهٔ افسردگی در مرحلهٔ پیش‌آزمون ۱۰٫۲۰ و ۴٫۶۱ و در مرحلهٔ پس‌آزمون ۴٫۱۰ و ۳٫۲۷ بهدست آمد؛ ولی در گروه کنترل میانگین و انحراف‌معیار افسردگی در مرحلهٔ پیش‌آزمون، ۱۴٫۷۳و ۷٫۱۷ و در مرحلهٔ پس‌آزمون، ۱۴٫۹۳ و ۷٫۴۲ به دست آمد. تحلیل نتایج نشان داد که آموزش بازی‌درمانی کودک‌محور سبب کاهش تغییرات خلقی (افسردگی) در گروه آزمایشی می‌گردد (۰٫۰۰۱>p).

نتیجه‌گیری: به‌طور‌کلی یافته‌ها نشان می‌دهند که آموزش بازی‌درمانی کودک‌محور با رویکرد آکسلاین به کودکان دارای اختلالات یادگیری، مشکلات خلقی (افسردگی) را کاهش داده است.

متن کامل [PDF 602 kb]   (1629 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb