جلد 5 -                   ‫جلد (5): 49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahidi L, Garavand P, Ghasemi M. Effectiveness of Executive Functions and Meta Cognitive Knowledge on Oppositional Defiant of Boys with Oppositional Defiant Disorder in Primary School. MEJDS. 2015; 5 :49-57
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-399-fa.html
شهیدی لاله، گراوند پریوش، قاسمی سیانی محمد. اثربخشی کارکردهای اجرایی و دانش فراشناختی بر میزان نافرمانی مقابله‌ای کودکان پسر دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دورهٔ دبستان. مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :49-57

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-399-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان
3- کارشناسی ارشد مديريت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (17761 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و دانش فراشناختی بر میزان نافرمانی مقابله‌ای کودکان پسر دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دورهٔ دبستان انجام گرفته است.

روش‌بررسی: جامعهٔ آماری پژوهش، شامل دانش‌آموزان دورهٔ شش‌سالهٔ ابتدایی مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای شهر تهران در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ بود. به‌همین‌منظور، به‌شیوهٔ نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، ۴۵ دانش‌آموز انتخاب و به‌طور تصادفی در گروه‌‌های آزمایشی و گواه قرار گرفتند. ابزار استفاده‌شده، شامل: پرسشنامهٔ سلامت روان کودکان بود. طرح پژوهش، آزمایشی، از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. داده‌های به‌دست‌آمده با روش آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه‌و‌تحلیل شد.

یافته‌ها: تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که بین گروه‌‌ها تفاوت معناداری وجود دارد (۰٫۰۰۰۱>P). آزمون کمترین تفاوت معنادار نشان داد که تفاوت گروه‌های آموزش کارکردهای اجرایی (۰٫۰۰۰۱>P) و آموزش دانش فراشناختی با گروه گواه، معنادار است (۰٫۰۰۰۱>P)، در‌حالی‌که گروه‌‌های آزمایش تفاوت معناداری باهم ندارند (۰٫۲۸=P). بر‌اساس یافته‌ها، هر دو روش آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش دانش فراشناختی به یک اندازه در درمان اختلال نافرمانی مقابله‌ای مفید هستند.

نتیجه‌گیری: از یافته‌های این پژوهش نتیجه گرفته می‌شود که می‌توان از آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش دانش فراشناختی در جهت کاستن علائم نافرمانی و ناسازگاری کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای بهره برد.

متن کامل [PDF 571 kb]   (2075 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb