دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   ‫جلد (4): 25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

HoseiniNasab S, Shafiei B, Shafiei M. Translating & Determining the Psychometric Properties of the ‘Impact of Stuttering on Preschoolers and Parents’ (ISPP) Questionnaire. MEJDS. 2015; 4 (4) :25-32
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-374-fa.html
حسینی نسب شهاب الدین، شفیعی بیژن، شفیعی میثم. ترجمه و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامهٔ «تأثیر لکنت روی کودکان پیش‌دبستانی و والدین آن‌ها» (ISPP). مجله مطالعات ناتوانی. 1393; 4 (4) :25-32

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-374-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد
2- کارشناس ارشد
چکیده:   (10091 مشاهده)
چکیده 
مقدمه: لکنت علاوه بر تأثیراتی که روی توانایی برقراری ارتباط در کودکان پیش‌دبستانی گذاشته، می‌تواند روی والدین و همبازی‌های وی نیز تأثیرات مخربی بگذارد. پرسشنامهٔ حاضر این تأثیرات را در سه بخش (تأثیر لکنت روی کودک، والدین و همبازی‌ها) می‌سنجد که می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای بررسی تأثیر درمان در دراز‌مدت استفاده شود. هدف این تحقیق، ترجمه و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخهٔ فارسی پرسشنامهٔ «تأثیر لکنت روی کودکان پیش‌دبستانی و والدین آن‌ها» (ISPP) بود. 
روش‌بررسی: ترجمهٔ پرسشنامه بر‌اساس پروتکل ترجمه و معادل‌سازی IQOLA انجام شد و ترجمهٔ برگردان آن به تأیید مؤلف آن رسید. به‌منظور بررسی روایی محتوایی ۵ نفر از صاحب‌نظران و افراد با‌تجربه در زمینهٔ لکنت، جدولی را که به این منظور تهیه شده بود تکمیل کردند؛ سپس براساس معیار‌های ورود و فرمول حجم نمونه تعداد ۳۱ نفر از والدین پرسشنامه ISPP را تکمیل کردند. پایایی درونی پرسشنامه به‌روش آلفای کرونباخ و پایایی پرسشنامه به‌روش آزمونِ باز‌آزمون و به‌فاصلهٔ ۱۰ تا ۱۴ روز محاسبه شد. روایی سازهٔ پرسشنامه نیز بررسی شد. در نهایت اطلاعات به‌دست‌آمده توسط نرم‌افزار SPSS-20 تجزیه‌و‌تحلیل شد. 
یافته‌ها: در مرحلهٔ ترجمهٔ پرسشنامه، مشخص شد که تمام سؤالات آزمون دارای ترجمهٔ آسان و با کیفیت هستند و برگردان ترجمه نیز به تأیید مؤلف رسید. بر‌اساس نظر متخصصین، نسخهٔ فارسی پرسشنامه از روایی محتوایی مناسبی برخوردار است. نتایج تحقیق نشان داد که با‌توجه به میزان آلفای کرونباخ محاسبه‌شده (۰٫۷۵) مقیاس از همسانی درونی مناسبی برخوردار است. بر‌اساس همبستگی بین هر سؤال پرسشنامه در دو مرتبهٔ تکمیل آزمون و با‌توجه به (۰٫۶۷=r) پرسشنامه از تکرار‌پذیری برخوردار بوده و همچنین پرسشنامه از روایی سازه مناسبی برخوردار است. 
نتیجه‌گیری: ‌با‌توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان اظهار داشت که نسخهٔ فارسی پرسشنامهٔ «تأثیر لکنت روی کودکان پیش‌دبستانی و والدین آن‌ها» (ISPP) از انواع شواهد روایی و پایایی مناسب برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: لکنت، روایی، پایایی، پیش‌دبستانی، والدین
متن کامل [PDF 582 kb]   (2036 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb