جلد 5 -                   ‫جلد (5): 307 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaszadeh M, Pouyamanesh J, AmiriMajd M. The Effectiveness of Music Therapy on improving Reading and Writing Performance in Students with Learning Disability. MEJDS. 2015; 5 :307-315
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-371-fa.html
عباس‌زاده مهتاب، پویامنش جعفر، امیری مجد مجتبی. اثر‌بخشی موسیقی‌درمانی در بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانش‌آموزان با اختلال یادگیری. مجله مطالعات ناتوانی. 1394; 5 () :307-315

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-371-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر
چکیده:   (11119 مشاهده)

مقدمه: اختلال یادگیری به گروهی ناهمگن از اختلال‌ها اشاره دارد و ممکن است با مشکل در خواندن، نوشتن یا توانایی ریاضی بروز یابد. کودکان دارای اختلال یادگیری در کلاس با مشکلات تحصیلی زیادی روبه‌رو هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر موسیقی‌درمانی بر بهبود توانایی خواندن و نوشتن دانش‌آموزان با اختلال یادگیری بود.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. برای انجام این پژوهش ۵۸ نفر از دانش‌آموزان که ۲۸ نفر از آن‌ها دارای اختلال خواندن (۱۴ نفر گروه کنترل و ۱۴ نفر گروه آزمایش) و تعداد ۳۰ نفر دارای اختلال نوشتن (۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) بودند و بصورت غیر‌تصادفی در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در چهار گروه (۲ گروه کنترل و ۲ گروه آزمایش) جای گرفتند. پس از برگزاری هفت جلسه موسیقی‌درمانی در گروه‌های آزمایش، پس‌آزمون بر روی هر چهار گروه انجام شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس گویای اثربخشی موسیقی‌درمانی بر اختلال خواندن (۰٫۰۱>p) بود. همچنین موسیقی‌درمانی بر اختلال نوشتن در زمینه‌های حافظهٔ دیداری، حافظهٔ شنیداری و آموزشی در سطح (۰٫۰۱>p) مؤثر است؛ اما در زمینهٔ دقت از لحاظ آماری معنادار نیست.
نتیجه‌گیری: موسیقی‌درمانی موجب بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانش‌آموزان با اختلال یادگیری می‌شود. لذا بر پایهٔ این تحقیق به کارشناسان بهداشت روانی و متولیان مراکز آموزشی توصیه می‌شود جهت بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال خواندن و نوشتن، از موسیقی‌درمانی بهره برند.
متن کامل [PDF 675 kb]   (1225 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb