دوره 3، شماره 3 - ( زمستان 1392 )                   ‫جلد (3): 18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaledian M, Shooshtari M, Maleki H, Hashemi M A. Effectiveness of Psycho-Educational Interventions for Improving Academic Performance of Children with Mathematics Learning Disabilities. MEJDS. 2014; 3 (3) :18-26
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-332-fa.html
خالدیان محمد، شوشتری مژگان، ملکی حمید، هاشمی محمد علی. اثربخشی مداخلات روانشناختی- آموزشی بر عملکرد تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. مجله مطالعات ناتوانی. 1392; 3 (3) :18-26

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-332-fa.html


1- دانشگاه پیام نور تهران
2- دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
3- استاديار دانشگاه پیام نور، تهران
4- مربی دانشگاه پیام نور تهران،
چکیده:   (18781 مشاهده)
چکیده 
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی- آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام گرفته است. 
روش‌بررسی: جامعهٔ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر پایهٔ چهارم ابتدایی با ناتوانی یادگیری ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ بود. به‌منظور انجام این پژوهش، ۳۰ کودک با ناتوانی یادگیری ریاضی به شیوهٔ نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای، انتخاب و به گروه‌های آزمایشی و کنترل تقسیم شدند (۱۵ کودک در گروه آزمایشی و ۱۵ کودک در گروه کنترل). روش پژوهش شبه آزمایشی بود. ابزارهای استفاده شده عبارت از مقیاس هوش کودکان وکسلر، چک‌لیست تشخیص اختلال ریاضی، آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی ومصاحبهٔ بالینی بود. مداخلات روانشناختی- آموزشی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. داده‌های به‌دست‌آمده با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات روانشناختی- آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر است (۰٫۰۰۱>p). 
نتیجه‌گیری: مداخلات روانشناختی- آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر است. توجه به مداخلات روانشناختی- آموزشی (توجه، حافظه، کارکردهای اجرایی) به مثابهٔ مهارت زیربنایی یادگیری ریاضی می‌تواند رویکردی مؤثر در درمان ناتوانی‌های یادگیری ریاضی باشد.

متن کامل [PDF 876 kb]   (2730 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb