دوره 3، شماره 3 - ( زمستان 1392 )                   ‫جلد (3): 50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakouri, Movallali, Arefi, Taheri. The Effect of Cued Speech on Phonological Awareness in Children with Educable Intellectual Disability. MEJDS. 2014; 3 (3) :50-60
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-329-fa.html
شکوری مریم، موللی گیتا، عارفی مرضیه، طاهری محمد. تأثیر آموزش گفتار نشانه‌دار بر آگاهی واج‌شناختی کودکان کم‌توان ذهنی. مجله مطالعات ناتوانی. 1392; 3 (3) :50-60

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-329-fa.html


1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان غربی
3- گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
4- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (13664 مشاهده)
چکیده 
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش گفتار نشانه‌دار بر افزایش آگاهی واجی و زیر‌مقیاس‌های آگاهی واجی (نامیدن و حذف واج آغازین، شناسایی کلمات دارای واج آغازین یکسان، نامیدن و حذف واج پایانی، شناسایی کلمات دارای واج پایانی یکسان و حذف واج میانی) کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر بود. 
روش‌بررسی: این مطالعه، شبه‌تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد ۱۰ نفر از کودکانی که دارای این شرایط هوشی تشخیص داده شده بودند به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل همتا‌سازی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهٔ آگاهی واج‌شناختی) سلیمانی ۱۳۸۷) بود. برنامهٔ آموزش گفتار نشانه‌دار در قالب ۴۰ جلسهٔ نود دقیقه‌ای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان دورهٔ آموزشی دو گروه پرسشنامهٔ مذکور را به‌عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند.
یافته‌ها: بررسی و تحلیل نتایج با استفاده از نمرهٔ افزوده و آزمون تی، بیانگر تأثیر آموزش گفتار نشانه‌دار بر افزایش آگاهی واج‌شناختی و زیر‌مقیاس‌های آن، شامل نامیدن و حذف واج آغازین، شناسایی کلمات دارای واج آغازین یکسان، شناسایی کلمات دارای واج پایانی یکسان و حذف واج میانی بود (۰٫۰۵
نتیجه‌گیری: به‌صورت کلی یافته‌ها نشان دادند که آموزش گفتار نشانه‌دار به کودکان کم‌توان ذهنی، مشکلات خواندن این کودکان را کاهش داده و از مشکلات ارتباطی در حیطهٔ خواندن پیشگیری به عمل آورده است.

متن کامل [PDF 797 kb]   (2462 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb