دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1391 )                   ‫جلد (2): 19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

حسن‌آبادی سمانه، محمدی محمدرضا، احقر قدسی. مقایسه اثر‌بخشی رفتار درمانی شناختی و دارودرمانی بر کاهش علائم همراه اختلال نارسایی توجه و بیش‌فعالی. مجله مطالعات ناتوانی. 1391; 2 (1) :19-30

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-312-fa.html


چکیده:   (11217 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر‌بخشی درمان شناختی- رفتاری و دارو‌درمانی و مقایسه اثر آنها بر کاهش علائم کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی-کمبود توجه صورت گرفتروش بررسی:از بین مراجعه کنندگان ۷ تا ۱۴ ساله مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش‌فعالی به کلینیک روانپزشکی کودکان بیمارستان روزبه،40 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه تخصیص یافته و در این پژوهش شبه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون شرکت کردند. جمع‌آوری داده‌هابا استفاده از پرسشنامه اختلال بیش‌فعالی همراه با کمبود توجه بر اساس معیارهایآماری و تشخیصی انجمن روانشناسی امریکا، مقیاس اختلال بیش‌فعالی کانرز (فرم معلم)، مقیاس بیش‌فعالی کانرز (فرم والدین )انجام شد. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس، آزمون تی) استفاده شد.یافته‌ها: بررسی دو گروه از نظر میانگین کاهش علائم،با استفاده از هر ۳ ابزار به کار رفته در هفته‌های چهارم و هشتم حاکی از کاهش علائم در آن‌ها بعد از مداخله بوده، لیکن کاهش میانگین علائم در گروه رفتار درمانی شناختی بیشتر از گروه دارودرمانی و اختلاف بین آن‌ها معنادار بوده است(۰٫۰۰۱>P).نتیجه گیری: اگرچه رفتار درمانی شناختی و دارودرمانی هر دو بر کاهش علائم اختلال کمبود توجه-بیش‌فعالی مؤثرند، ولی درمان شناختی-رفتاری بیشتر از دارودرمانی در کاهش شدت این اختلال تأثیر دارد.
متن کامل [PDF 582 kb]   (2877 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb