جلد 9 - شماره سال ۱۳۹۸                   ‫جلد (9): 29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esfandeh K, Hajvalii G, Farhangdoost H. Comparison of the Inhibitory Control Ability in Children with Stuttering and Normal Peers . mejds. 2019; 9 :29-29
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1562-fa.html
اسفنده کوثر، حاج ولیئی غلامرضا، فرهنگ دوست هاشم. بررسی و مقایسهٔ توانایی کنترل بازداری در کودکان دارای لکنت و همسالان طبیعی. مجله مطالعات ناتوانی. 1398; 9 () :29-29

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1562-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران
چکیده:   (105 مشاهده)

زمینه و هدف: بازداری به‌معنای توانایی فعالانهٔ متوقف‌کردن یا تأخیر فعالیتی است. چندین محقق به نقش ممکن فرایندهای خودتنظیمی و فرایندهای کنترل توجه و به‌ویژه کنترل بازداری در رشد لکنت اشاره کرده‌اند. هدف این پژوهش بررسی تفاوت‌ها در عملکرد کنترل بازداری بین کودکان لکنتی و غیرلکنتی بود.
روش‌بررسی: در این پژوهش مقطعی‌مقایسه‌ای، توانایی کنترل بازداری ۳۰ کودک ۷تا۱۳سالهٔ شهر تهران با تشخیص لکنت رشدی و ۳۰ کودک غیرلکنتی رشدیافتهٔ طبیعی که به‌لحاظ سن و جنس با کودکان لکنتی تطابق داشته با استفاده از تکلیف برو-بایست شنیداری ارزیابی شد. تحلیل اطلاعات ازطریق آمار توصیفی تحلیلی ازجمله آزمون تی مقایسهٔ میانگین‌های دو گروه مستقل و آزمون من‌ویتنی و آزمون همبستگی پیرسون با نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۴ صورت گرفت. در تمامی آزمون‌ها سطح معناداری کمتر از ۰٫۰۵در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: تفاوت‌های بین‌گروهی برای خطاهای ارتکاب و خطاهای بازداری نشان داد میانگین درصد خطاهای ارتکاب و بازداری در گروه لکنتی (۱۳٫۰۹±۱۰٫۴۷) و (۱۵٫۱۱±۳۰٫۲۱) درمقایسه با گروه غیرلکنتی (۶٫۱۷±۸٫۰۲) و (۱۳٫۷۳±۲۴٫۶۶) بیشتر به‌دست آمد؛ اما از نظر آماری تفاوت‌های معناداری نداشت. همچنین میانگین زمان واکنش بیشتری، در گروه لکنتی (۷۳٫۹±۶۲۷٫۰۶) درمقایسه با گروه غیرلکنتی (۵۳٫۳۷±۶۱۵٫۴) مشاهده شد؛ ولی این تفاوت میانگین در کودکان لکنتی و غیرلکنتی از نظر آماری معنادار نبود.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش براساس تکلیف برو-بایست شنیداری، مشخص کرد کودکان لکنتی و غیرلکنتی در کنترل بازداری تفاوت معناداری ندارند. بین دو گروه کودکان دارای لکنت و غیرلکنتی در متغیرهای ارتکاب و بازداری و زمان واکنش تفاوت معناداری مشاهده نشد.


متن کامل [PDF 733 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb